الزامات رسانه‌ای تصویرسازی از منجی آخرالزمان: نفی بدیل‌سازی‌های باطل و شیطانی مدعیان

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت رسانه، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران.

2 استاد گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم،ایران.

3 دانشیار مدیریت راهبردی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه حضرت باقرالعلوم (ع)، قم، ایران .

4 دانشیار گروه فرهنگ و ارتباطات، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، قم، ایران .

چکیده

ایمان به ظهور مصلح آخرالزمان و مهدی دوران در زمره امور غیبی است که رسول خدا (ص) از آن اطلاع داده و تأیید و پذیرش آن واجب‌ است. آیات قرآن، روایات متواتر از شیعه و اهل سنت و اجماع و اتفاق مسلمانان و ادراک مکاتب و ادیان گوناگون پیرامون نیاز به ظهور منجی از مهم‌ترین ادله‌ در اثبات ظهور مهدی امت از نسل پیغمبر آخرالزمان است. توجه به هر دو بُعد محتوای دینی و الزامات رسانه‌ای و بهره‌مندی از این دو برای شناساندن مطلوب موعود آخرالزمان ضروری است. در این پژوهش با بهره‌گیری از متون دینی و روایی با روش تحلیل درون‌مایه، به تمییز مشخصات منحصر به فرد حضرت حجت (عج) از مدعیان دروغین می‌پردازیم، و سپس با روش تحلیل گفتمان، رویکردها و گفتمان حاکم بر آثار رسانه‌ای 9 گروه اصلی فعال از مدعیان دروغین مهدویت را استخراج می‌کنیم و از میان این دو و تحلیل درون‌مایه مصاحبه با خبرگان مهدویت و رسانه، الگوی مطلوب رسانه‌ای مقابله با آنها را تبیین خواهیم کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Media Necessities to Produce Images of the Last Savior: Negation of the Claimants` False and Satanic Images

نویسندگان [English]

  • ahmad Sayah 1
  • Hasan Zarei Matin 2
  • Seyyed Mohammad Hossein Hashemian 3
  • Seyed Hossein Sharafodin 4
1 Phd student of Media Management at University of Tehran, Qom, Iran.
2 Professor at University of Tehran, Qom, Iran,
3 Associate professor at Baqir al-Olum University, Qom, Iran
4 Associate professor, Imām Khomeini Education and Research Institute, Qom, Iran,
چکیده [English]

Belief in the unseen is fundamental in all heavenly religions, and the invitation of heavenly leaders is effective in the people who believes in the existence of a world and things beyond this tangible world. Belief in the advent of the last reformer and Mahdī of the time is also one of these matters that the Messenger of God (PBUH) informed about and its approval and acceptance is obligatory. Quranic verses, frequently transmitted narrations from Shiʿites and Sunnis and the consensus of Muslims and what agreed with by various schools and religions in the field are among the most important proofs for the necessary emergence of the Mahdī of the generation of the last prophet. Therefore, belief in prophecy requires belief in the appearance of that Imām, and it is not permissible to separate the two. In this way, it seems necessary to pay attention to both dimensions of religious content and the requirements of the media and to benefit from these two wings in order to recognize the last promised. Therefore, in this study, by using religious texts and narratives with the method of theme analysis, we distinguish the unique characteristics of Ḥaḍrat Ḥujjat (AS) from false claimants, and then by analyzing the discourse, the approaches and the discourse governing the media effects of 9 main active groups. We will extract Mahdism from the false claimants, and between these two and the analysis of the content of interviews with Mahdism and media experts, we will explain the desired model of the media to oppose them.

کلیدواژه‌ها [English]

  • The Last Time
  • Savior (Munjī)
  • Mahdī
  • Media
  • claimants
قرآن کریم
انجیل متی (1363)، تهران: انجمن کتاب مقدس، چاپ سوم.
البحرانی، سید هاشم (1403). المحجة فیما نزل فی القائم الحجة علیه السلام، بیروت: مؤسسة الوفاء.
پایگاه اینترنتی IMDB به آدرس: https://www.imdb.com
حسینی، سید حسین (مؤلف و مترجم) (1391). خطبه غدیر: سروش آفتاب، تهران: مرکز فرهنگی‌انتشاراتی منیر.
سیاح، احمد (1393). «رونمایی رسانه‌ای از چهره پنهان داعش»، در: دانش رسانه، س6، ش16، ص8-12.
سیاح، احمد (1395). «عاشورا از دیدگاه معصوم (ع): انقلابی رسانه‌ای به طول تمام تاریخ و رستاخیزی علیه  ضلالت و جهالت»، در: کلام کوثر (س) (با رویکرد کلامی)، س3، ش6، ص69-81.
سیاح، احمد (1398). «فرازمانی و فرامکانی‌بودن غدیر در آیینه ساخت واقعیت اجتماعی رسانه‌ای»، در: کلام کوثر (س) (با رویکرد کلامی)، س5، ش8، ص37-50.
سیاح، احمد (31/10/1394). «قمار رسانه‌ای با ساحت‌های قدسی»، در: شفقنا.
سیاح، احمد؛ نعمتی، اصغر (1393). رویکرد آینده‌پژوهانه به رسانه دینی، تهران: روز هشتم.
صافی گلپایگانی، لطف‌الله (1385). گفتمان مهدویت، قم: مسجد مقدس جمکران، چاپ چهارم.
صافی گلپایگانی، لطف‌الله (1389). نوید امن و امان: پیرامون شخصیت، زندگانی، غیبت و ظهور حضرت ولی (عج)، قم: مسجد مقدس جمکران.
صافی گلپایگانی، لطف‌الله (1391). سلسلهمباحثامامتومهدویت، قم: دفتر تنظیم و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی صافی‌گلپایگانی، ج3.
صافی گلپایگانی، لطف‌الله (1392). ترجمه منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر (ع)، مترجم: محسن احمدی، تهران: مرکز فرهنگی‌انتشاراتی منیر، چاپ اول.
قمی، شیخ عباس (1390). مفاتیح الجنان، قم: الهادی، چاپ سی‌وچهارم.
کلینی، محمد بن یعقوب (1407). الکافی، طهران: دار الکتب الاسلامیة.
 
متقی هندی، علاء الدین علی بن حسام الدین (1412). البرهان فی علامات مهدی آخر الزمان، بیروت: دار الصحابة للتراث بطنطا، الطبعة الاولی.
مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی (1403)‌. بحار الأنوار، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
محمدی اشتهاردی، محمد (1378). حضرت مهدی: فروغ تابان ولایت، قم: مسجد مقدس جمکران، چاپ سوم.
نقیب‌السادات، سید رضا (1391). «روش‌شناسی تحلیل و استنباط مضامین موعودگرا از فیلم‌های سینمایی»، در: مشرق موعود، س6، ش21، ص209-230.
ویکی‌پدیای فارسی، مدخل‌های مختلف، در: https://fa.wikipedia.org
هلالی، سلیم بن قیس (70). کتاب سلیم بن قیس، تهران: دار الکتب الاسلامیة.
Canterell, Ron (2004). The Mahdi: Hijacked Messiah, Ron Canterell Publishing.
Dokhendorf, Margo (1999). The Mahdi: A Millennium Thriller, Cypress House, 1 st edition.
Kingston, Thomas. M. (2012). Golden down, First Edition, Forge Books.
Quinnell, A. J. (1983). The Mahdi, Fewcett.
 Rosenberg, Joel C. (2010). The Twelfth Imam, Tyndale House Publishers.
 Rosenberg, Joel C. (2011). Tehran Initiative, Tyndale House Publishers.
 Rosenberg, Joel C. (2013). Damascus Countdown, Tyndale House Publishers.