منابع
الف) فارسی و عربی
ابنکثیر دمشقى، اسماعیل بنعمرو (1419ق)، تفسیر القرآن العظیم، بیروت: دارالکتب العلمیة، چ1.
احمد بنحنبل (بیتا)، مسند الامام احمد بن حنبل، قاهره.
اشعری قمی، سعد بنعبدلله (1361)، المقالات والفرق، تهران: مرکز انتشارات علمی و فرهنگی، چ2.
اخلاقی، معصومه (1388)، «تقیه شیعی در آثار شرقشناسان»، در مجموعه مقالات همایش بینالمللی تشیع و خاورشناسان، به کوشش محمدرضا بارانی، قم: خاکریز.
اسفندیاری، اسکندر (1374)، پژوهشی درباره طوایف غلات تا پایان غیبت صغری و موضع ائمه (ع)، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی.
اعرابی، غلامحسین (1394)، «تقیه از نگاه مفسران و فقیهان فریقین»، شیعه شناسی، سال سیزدهم، شماره ۵۰، تابستان، ص ۲۷۵ـ۲۷۸.
انصاری، حسن (بیتا)، «وضعیت مطالعات دوران آغازین تشیع در غرب و زمینههای تازه»، در تارنمای بررسیهای تاریخی، مقالات و نوشتههای حسن انصاری در حوزه تاریخ و فرهنگ ایران و اسلام.
باکلی، رونالد پی. (1388)، «دوران اولیه غلات شیعه»، مترجم محمد افضلی، در ترجمه و نقد مقالات خاورشناسان، قم: خاکریز، ص 185ـ216.
جدیدینژاد، محمدرضا (1424ق)، معجم مصطلحات الرجال والدرایة، قم: دارالحدیث، چ2.
الجزائری، عبدالنبی (1418ق)، حاوی الأقوال، تحقیق: مؤسسة الهدایة لإحیاء التراث، قم.
جهانبخش، جویا (1390)، سه گفتار در غلوپژوهی، تهران: اساطیر.
حسننیا، علی و راد، علی (1394)، «خاورشناسان و حدیث امامیه؛ طبقهبندی و تحلیل پژوهشها»، علوم حدیث، دوره 20، ش 78، زمستان، ص 23ـ59.
خمینی، سیدحسن (1393)، فرهنگ جامع فرق اسلامی بر پایه دستنوشتههای مرحوم آیت الله سیدمهدی روحانی، تهران: اطلاعات، چ4.
ربانی گلپایگانی، علی (1381)، فرق و مذاهب کلامی، قم: مرکز جهانی علوم اسلامی، چ3.
ربانی گلپایگانی، علی (۱۳۸۹)، درآمدی بر شیعهشناسی، قم: جامعه المصطفی العالمیه، چ3.
الزمخشری، محمود (1407ق)، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، بیروت: دارالکتاب العربی، چ3.
سیدرضی (1390)، نهجالبلاغه، ترجمه محمد دشتی، قم: علویون، چ10.
شهرستانی، أبوالفتح محمد بنعبدالکریم (1368ق)، الملل والنحل، بیروت: دارالسرور.
شیخ طوسی (1382)، رجال کشی (اختیار معرفة الرجال)، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
صابری، حسین (1384)، تاریخ فرق اسلامی، سمت، چ2.
صدوق، ابنبابویه محمد بنعلى (۱۴۱۴ق)، اعتقادات الإمامیه، قم: کنگره شیخ مفید، چ2.
صفری فروشانی، نعمتالله (1378)، غالیان؛ کاوشی در جریانها و برآیندها، مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی.
طبرسی، فضل بنحسن (1379ق)، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، بیروت: دارإحیاء التراث العربی.
عفیفی، فرجالله (1391)، غلوپژوهی ابزار شیعهستیزی، راه نیکان.
قسم الکلام فی مجمع البحوث الإسلامیة (1415ق)، شرح المصطلحات الکلامیة، طهران: مجمع البحوث الإسلامیة.
کلینی، محمد بنیعقوب (1369)، اصول کافی، مترجم جواد مصطفوی، تهران: کتابفروشی علمیه اسلامیه.
گرامی، سید محمدهادی (1391)، نخستین مناسبات فکری تشیع؛ بازخوانی مفهوم غلو در اندیشه جریانهای متقدم امامی، تهران: دانشگاه امام صادق (ع).
گلیو، روبرت (1392)، «آخرین تحقیقات در تاریخ تشیع متقدم»، ترجمه مجید منتظرمهدی، امامتپژوهی، سال سوم، ش 11، پاییز، ص 235ـ262.
مجلسی، محمد باقر (1403ق)، بحار الأنوار، بیروت: دارإحیاء التراث العربی.
محمدزاده، مرضیه (1391)، «غلات»، در دایرة المعارف تشیع، صدر، احمد و دیگران (ویراستاران)، تهران: انتشارات حکمت، ج12، ص 119ـ123.
مدرسی طباطبایی، حسین (1374)، مکتب در فرایند تکامل؛ نظری بر تطور مبانی فکری تشیع در سه قرن نخستین، مترجم هاشم ایزدپناه، امریکا: مؤسسه انتشاراتی داروین.
مراغى، احمد بنمصطفى (بیتا)، تفسیر المراغى، بیروت: داراحیاء التراث العربى.
مسعودی، عبدالهادی (1392)، آسیبشناسی حدیث، تهران: سمت و دانشگاه قرآن و حدیث.
مشکور، محمدجواد (1362)، تاریخ شیعه و فرقههای اسلامی تا قرن چهارم هجری، تهران: اشراقی، چ3.
معارف، مجید (1374)، پژوهشی در تاریخ حدیث شیعه، مؤسسه ضریح.
مفید، محمد بنمحمد (۱۴۱۴ق)، تصحیحاعتقاداتالإمامیه، قم: کنگره شیخ مفید، چ2.
منتظرالقائم، اصغر (1384)، تاریخ امامت، قم: معارف.
میرحامد، حسین بنمحمدقلی (بیتا)، عبقات الانوار فی مناقب الائمه الاطهار، بیجا.
میلانی، سید محمدهادی (1391)، غلوپژوهی یا امامتستیزی، تهران: راه نیکان.
نوبختی، حسن بنموسی (1361)، فرق الشیعه، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
جعفری هرندی، محمد (1393)، «ﻣﻼک و ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ ﺑﻪ ﮐﺎرﮔﯿﺮی ﺗﻘﯿﻪ در دوره ﺣﻀﻮر ﻣﻌﺼﻮﻣﺎن (ع)»، پژوهشهای فقه و حقوق اسلامی، سال دهم، شماره 35، ص 11ـ44.
ب) لاتین:
Asatryan, Mushegh (2012), Heresy and Rationalism in Early Islam: The Origins and Evolution of the Mufaḍḍal-Tradition (Doctor of Philosophy): Yale University.
Asatryan, Mushegh (2015), “An Early Shi'i Cosmology; Kitab al-Ashbah wa l-Azilla and its Milieu”, Studia Islamica, 110, pp. 1-80.
Bar-Asher, Meir M. (1999), Scripture and Exegesis in Early Imamī Shiism, Brill.
Buckley, Ronald P. (1997), “The Early Shiite Ghulat”, Journal of Semitic Studies, XLII/2, Autumn, pp. 301-325.
Kohlberg, Etan (1975), “Some Imāmī-shī‘ī Views on Taqiyya”, Journal of the American Oriental Society, July-Sept, vol. 95 (3), pp. 395-402.
Kohlberg, Etan (2013), “Introduction” to Shi'i Hadith Section of Daftary, Farhad and Miskinzoda, Gurdof (editors), The Study of Shi'i Islam: History, Theology and Law, (Shi'i heritage series), I. B. Tauris, vol. 2, pp. 165-180.
Kohlberg, Etan (1983), “Shi’i Hadith” in The Cambridge History of Arabic Literature: Arabic Literature until the End of the Umayyad Period, London.
Kohlberg, Etan (1984), “Some Imāmī Views on the Sahāba”, Jerusalem Studies in Arabic and Islam, vol. 5, pp. 143-176.
Kohlberg, Etan (ed.) (2003), Shiism, Ashgate/Variorum.
Modarressi, M. Hossein (1993), Crisis and Consolidation in the Formative Period of Shīʿite Islam: Abū Jaʿfar ibn Qiba al-Rāzī and His Contribution to Imāmite Shīʿite Thought, Princeton, NJ: Darwin Press.
Turner Cp. (2006), “The Tradition of Mufaḍḍal” and the Doctrine of the Rajʿa: Evidence of Ghuluww in the Eschatology of Twelver Shiʿism?”, Iran, vol. 44, pp. 175-195.