TY - JOUR ID - 130245 TI - معیار وحدت و پیوستگی وجودی انسان در عوالم مختلف از دیدگاه فیاض لاهیجی و موسوی خمینی JO - پژوهشنامه امامیه JA - JIS LA - fa SN - AU - حق شناس, رقیه AU - جعفرطیاری دهاقانی, مصطفی AU - توران, امداد AD - دانشجوی دکتری شیعه‌شناسی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران AD - استادیار گروه شیعه‌شناسی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران AD - استادیار، گروه تاریخ و فرق تشیع، دانشگاه ادیان و مذاهب قم، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 7 IS - 13 SP - 25 EP - 44 KW - حقیقت انسان KW - عوالم وجودی KW - معاد جسمانی KW - بدن مثالی KW - بدن اُخروی KW - فیاض لاهیجی KW - موسوی خمینی DO - 10.22034/jis.2021.241969.1547 N2 - از جمله مسائلی که متکلمان مسلمان بدان پرداخته‌اند، چیستی هویت انسان و چگونگی تداوم این هویت در عالم دنیا و عوالم بعدی است، به طوری که با موضوعات مختلفی از «عدل الاهی» در ارتباط است. بر اساس اصل عدالت الاهی، وجودِ انسان در حرکت خویش از عالم دنیا به آخرت دارای وحدت و پیوستگی وجودی است تا ثواب و عقاب در آخرت به همان فردی تعلق بگیرد که در دنیا استحقاق آن را یافته است. بر این مبنا، تحقیق حاضر در صدد پاسخ‌گویی به این پرسش است که: «وحدت و پیوستگی وجود انسان در دنیا و آخرت در نظر فیاض لاهیجی و امام ‌خمینی چه معیاری دارد؟». پاسخ طبق دیدگاه برگزیدهٔ کلامی این دو عالِم در باب وحدت هویت و پیوستاری وجود آدمی در دنیا و آخرت بررسی شده است. این پژوهش نشان می‌دهد که فیاض لاهیجی در بیان معیار این وحدت به عالم برزخ یا مثالی قائل نمی‌شود؛ بلکه بر اساس حقیقت وجودی انسان (نفس مجرد) و تعلق‌گرفتن بدنی غیر از بدن دنیایی (ولی مشابه آن) به نفس، ادله خویش را مطرح می‌کند؛ اما در تبیین موسوی خمینی وجود عالم مثال (برزخ) و بدن برزخی یا مثالین (بدنی رقیقه و لطیفه) اهمیت بسزا دارد. این پژوهش به روش تطبیقی و شیوهٔ گردآوری کتاب‌خانه‌ای انجام شده است. UR - https://imamiya.urd.ac.ir/article_130245.html L1 - https://imamiya.urd.ac.ir/article_130245_864d2d3ee0783618f7678a750f679917.pdf ER -