نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استادیار گروه شیعهشناسی، دانشگاه ادیان و مذاهب.
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسنده [English]
The question of pre-existence, that is the existence of human beings in the antecedent worlds, is one of the key theological questions of the history of Imamite theology. Adopting any positive or negative position in response to this question inevitably determines the orientation of the rest of the theological discussions. Imamite scholars, in different successive schools, have taken different and even conflicting positions concerning this issue. In this research we have taken into consideration the views of the Rey school, which was flourished in the 6th century A.H. It is shown in this article that the majority of the scholars in this seminary, following the scholars of the school of Baghdad, denied the pre-existence of human beings in the previous world of particles. But it seems that, concerning the previous luminous world, a world in which the luminous entities of the prophet and his household lived before their descending to the material world, the scholars of Rey have adopted a rather opposite direction. They ıncluded, in their hadith books, unprecedented narrations of luminous creation without any negative annotation. This article concludes that these scholars, contrary to the scholars of previous school of Baghdad, either accepted the content of such narrations as valid and credible or preferred not to make any comment and avoid interpreting them as figurative expressions having no straight forward significance about previous worlds.
کلیدواژهها [English]
عنوان مقاله [العربیة]
وجود المسبقه للانسان فی مدرسة ری
چکیده [العربیة]ان مسالة حیاة الانسان المسبقة، ای حیاته فی عوالم یتقدم علی هذا العالم الذی نعیش فیه، تکون من المسائل الرئیسیة فی تاریخ العقیدة الامامیة؛ بحیث الاتخاذ بایّ موقف ایجابیاً کان او سلبیاً من قبل المتکلم الامامی سیکون لها انعکاسات فی سایر آرائه الکلامیه فی الابواب الاخری و سیحدد اتجاهه العام فی تلک الابواب. المتکلوا الامامیه فی الحوزات العلمیه المتتالیة زمنیا اتخذو مواقف مختلفة بل و متعارضة حیال هذه المساله بین مثبت و موید یقدم له ادلة من الروایات او نافٍ منکرٍ یفند ادلة زملائه و ینکر دلالتها. یعتبر حوزة ری العلمیة فی القرن السادس من الحوزات العلمیه ذات الاهمیة فی الجانب الکلامی. نهتم فی هذه المقالة بدراسة آراء المتکلمین المنتمین من هذه الحوزه، ان نسبر کتبهم و اقوالهم کی نحقق من موقفهم و نستشف رایهم فی هذ الموضوع. بعد الدراسة واسعة النطاق نسبیا خلصنا الی القول بان اکثر متکلمی هذه الحوزه، تبعا لاشیاخهم فی الحوزه المتقدمه ای حوزة بغداد، وقفوا موقفا سلبیا فی قبال هذه المسالة، اما بصراحة التعبیر او بطریق عدم الاکتراث بالموضوع و عدم التعرض للراویات التی تعتبر الحجر الاساس لهذه العقیدة. الا ان هناک کان اقلیة فی حوزة ری العلمیه، اهتموا بالروایات المشیرة الی حیات الانسان المسبقة، کروایات عالم الذر و روایات الخلقة النوریه و حفلو کتبهم بروایات جدیدة فی هذا الباب ما لها من اثر فی المصادر الحدیثیه المتقدمه. و هذا یعتبر مشعراً الی موقفهم اللایجابی بشأن الاعتقاد بحیاة الانسان المسبقة.
ینتجّ هذه المقالة الی انّ العلماء فی حوزۀ ری، عموماً او علی الاقل مهتمّین بجمع احادیث فضل اهل البیت7 تقبّلوا مضامین هذه الروایات او علی الاقل ماصرّحوا بتاویل هذه الروایات خلافاً للبغدادیون.
کلیدواژهها [العربیة]