دانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه امامیه2476-67123620180308A Study of Qefari`s Critical View on Zorarah with an Emphasis on Khoi`s Viewبررسی دیدگاه نقادانه قفاری راجع به زراره با تأکید بر دیدگاه خویی526111424FAحسین جوادی نیادانشجوی دکتری، مدرسی معارف اسلامی، دانشگاه پیام نور قممحمدکاظم رحمان ستایشاستادیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه قم.محمد تقی رفعت نژاداستادیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه قم.Journal Article20171016Abstract
Zorara bin A`yun has been known by Shiites as a well-known and confidential narrator from the companions of Imam Baqir and Imam Sadeq (A). There are numerous contradictory traditions on him; some have qualified him reproachfully and some other irreproachably. Imami scholars, however, viewing the traditions of reproach as being of <em>taqiyah, </em>weak document or text, have authenticated him; rather, they have regarded him to be the most superior narrators and closed companions of Imams. <em>Naser</em> <em>Ibn</em> <em>Abdullah</em> <em>Qefari</em>, a contemporary Wahhabi scholar, in his <em>Usulu Madhhabi Shi-Shi`ah</em>, relying on weak traditions, criticizes the great narrator extremely and, presenting a liar character of him, tries to falsify a significant portion of the Shiite narratives narrated by <em>Zorara</em>. This paper, by examining <em>Qefari</em>`s documents, has argued against him and shown considerable weakness of his words. As explained in the paper, <em>Zorara</em> is free from such charges as distorting narratives, narrations of curse, not meeting with Imam Baqir, and disobedience of Imam's orders.درباره زرارة بن اعین، از اصحاب امام باقر7 و امام صادق7 و از راویان مشهور و در خور اعتماد شیعه، روایات مدح و ذم متعددی وارد شده، اما دانشمندان امامیه با توجیه روایات ذم، از منظر تقیه یا ضعف سند یا ضعف متن، وی را توثیق کردهاند، بلکه در شمار برترین راویان و خواص اصحاب امامان به شمار آوردهاند. ناصر بن عبدالله قفاری، از علمای معاصر وهابی، در کتاب <em>اصول مذهب الشیعة</em>، با استناد به روایات ذم و لعن، این راوی بزرگ را بهجد نقد میکند و با ترسیم چهرهای کذاب از وی میکوشد بخش چشمگیری از روایات شیعه را، که از طریق زراره نقل شده است، کذب و نامعتبر جلوه دهد. این نوشتار با بررسی مستندات قفاری نشان داده است ایرادها و اشکالهای وی وارد نیست و زراره از اتهامهای واردشده، مانند جرح روایات، روایات لعن، ملاقاتنکردن با امام باقر7، و سرپیچی از دستورهای امام، مبرا است.دانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه امامیه2476-67123620180220An Assessing of Unreasonability of Ash'athiatارزیابی بی اعتباری اشعثیات2752111418FAفاطمه ژیاناستادیار دانشگاه حضرت معصومه سلام الله علیهاJournal Article20171006One proof of the authenticity of narrations lies in their being narrated in valid sources. Therefore, the narrators always tried to extract narrations from reliable sources. The book of Ash’athiat or Ja'fariyat is a fiqhi narrative book based, and almost majority of the narrations contained in it are narrated from Imam Kazim (A), with the help of Ishmael ibn Musa, who have narrated them from their ancestors. Some believe that ascribing the book to Ismail ibn Musa (A) can not be defended and, therefore, it may not be taken as a credible religious source. This study examines the arguments in the field; as explained in the paper, the arguments fail to prove Ash'asiat as not being valid.از دیرباز یکی از قرائن اعتبار روایات، وجود روایت در منابع معتبر بوده است. لذا محدثان همواره میکوشیدند روایات را از منابع موثق، استخراج و نقل کنند. <em>اشعثیات</em> یا <em>جعفریات</em>، کتابی رواییفقهی است و اکثر قریب به اتفاق روایات آن با واسطه اسماعیل بن موسی7 از امام کاظم7 و از اجداد گرامیشان نقل شده است. گروهی معتقدند انتساب کتاب حاضر به اسماعیل قابل دفاع نیست و نباید در استنباطهای شرعی استفاده شود. این مقاله ادله آنان را داوری میکند و نشان خواهد داد که علاوه بر آنکه <em>اشعثیات</em> سند معتبر دارد و در طول قرون متمادی محدثان بزرگ شیعی آن را نقل و از آن استفاده کردهاند، اشکالاتی مانند جدیدبودن خط کتاب و نقل آن به دست راویان عامیمذهب، موجب بیاعتباری کتاب نخواهد شد.دانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه امامیه2476-67123620180220aYaum ur-Rahbah and an Analysis of the Confrontation of Witnesses of Ghadir Khom with It.یوم الرحبه و تحلیل مواجهه شاهدان غدیر خم با آن5378111415FAعبدالرحمن باقرزادهاستادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه مازندرانزینب السادات حسینیدانشیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه مازندرانJournal Article20170816The <em>hadith</em> of <em>Ghadir</em> <em>Khom</em> is one of the most important Shi'a documents in proving Imam Ali’s (AS) guardianship. Despite its being frequently received and explicit implications for Imamate (leadership), one of the opponents` reasons against Imam Ali`s (AS) Imamate lies in the claim that he himself never has taken the hadith as a proof for his Imamate. As most period of his Imamate was spent in Kufa in which one of the famous square and open space for important speech and sermon was Rahbah, the paper reviewed one of Imām Ali’s (AS) speech and Sermon in this square, through a library-based approach and descriptive-analytical method. As explained in the paper, Imam has mentioned the <em>hadith</em> in Rahbah when about 30 companions of the Prophet (s), some explicitly testified it and some acknowledged it later. Based on the evidence, it is clear that this speech/ Sermon, in addition to being narrated by the companions, has also a frequency of meaning (authentic chain). There are some evidences – such as the fact that this speech was made after the war of Jamal in which doubts raised in obedience to Imam Ali (AS) and he severely reacted and dealt with the wrongdoers, as well as some people`s involvement in and suffered from an infectious diseases and, then, their confession to the hadith – based on which, it can be inferred that the meaning and aim of hadith of Ghadir is Imamate and guardianship, not merely affection and friendship.چکیده<br /> حدیث غدیر خم از مهمترین اسناد شیعه در اثبات ولایت امام علی7 است. به رغم تواتر و دلالت صریح آن بر امامت، یکی از دلایل مخالفان امامت و ولایت بلافصل حضرت علی7، ادعای استشهادنکردن ایشان به حدیث مزبور است. از آنجا که بیشتر دوران امامت ظاهری ایشان در کوفه سپری شد و یکی از میدانگاههای معروف کوفه به گاه ایراد خطبه، رحبه بود، این مقاله یکی از مناشدةهای امام7 را در این میدان، به روش توصیفیتحلیلی با رویکرد کتابخانهای بررسی کرد و به این نتایج دست یافت که ایشان در رحبه به حدیث غدیر استشهاد کرده که حدود 30 نفر از اصحاب پیامبر9، برخی به صراحت و فیالمجلس شهادت داده و برخی بعدها به آن اذعان کردند. از شواهد به دست میآید که مناشدة مزبور، علاوه بر روایتشدن از طریق صحابه، تواتر معنوی نیز دارد؛ و از قراین، از جمله اینکه مناشدة پس از جنگ جمل و تردید در اطاعت از امام7 رخ داده و حضرت7 با شدت با منکران برخورد کرده و نیز از ابتلای برخی به بیماری و سپس اقرار آنان به حدیث، برمیآید که منظور از حدیث غدیر امامت و ولایت است نه صرف محبت و دوستیدانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه امامیه2476-67123620180220The Truth of Revelation and Divine Word: From Nafsi Word to Its Philosophical Explanation by Javadi Amoli and Tabataba`iحقیقت وحی و کلام الاهی: از کلام نفسی تا تبیین فلسفی طباطبایی و جوادی آملی از آن7998111410FAسلمان قاسم نیادانشجوی دکتری مذاهب کلامی، دانشگاه ادیان و مذاهبحمید ملکمکاناستادیار دانشکده معارف و اندیشه اسلامی، دانشگاه تهران.Journal Article20170728The Question of the existential relationship between the Quranic words and concepts to the essence of revelation and the how of their validity has been raised in theology. This paper is an attempt to analyze the truth of revelation as an existential issue, using documentary research and philosophical explanations of Professor Tabatabaei and Javadi Amoli in describing a rational process for understanding Divine word with regard to the end of Divine act. As is concluded, revelation and Divine word is an action by God; as by Divine word is intended human guidance, it is necessary for him/her to understand it. So, revelation, from its essence to its being perceived and expressed would be a single reality and the Prophet`s soul would be a middle agent in the process of revelation. <br /> <strong> </strong>چکیده<br /> پرسش از رابطه وجودی الفاظ و مفاهیم قرآنی با کنه وحی و چگونگی اعتبار آنها از مسائل مطرح در علم کلام است. تحقیق حاضر با نگاهی به پیشینه تاریخی بحث و با روش تحلیلیاسنادی، و با تکیه بر نظر محمدحسین طباطبایی و جوادی آملی در پاسخ به پرسش از فرآیندی معقول برای فهم کلام، با نظر به غایت فعل الاهی، که هدایت و درک مقصود متکلم از سوی بشر است، این نتیجه را افاده میکند که وحی و کلام الاهی، فعل و جعل الاهی است، که غایت آن تحقق هدایت بوده و لازمه آن نزول و دریافت وحی در قالب مفاهمه بشری است. این حقیقت از مرتبه کنه تا مرتبه اعتبار، امر واحدی است که نفس نبوی به سبب جامعیت و تناسب آن با عوالم مختلف، واسطه در نزول و ظهور مراتب گوناگون آن است و حقیقت نبی، هرچند از نظرگاه فلسفی عین علمی وحی و کلام قرار میگیرد، اما فاعل کلام نیست، و مسیر و ظرف تحقق و نزول وحی با جعل الاهی است.دانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه امامیه2476-67123620180220The Position of Tolerance in Islamic Civilization-Making from Sayyid Jamāl al-Dīn Asadābādī`s Viewجایگاه رواداری در تمدنسازی اسلامی از دیدگاه سید جمالالدین اسدآبادی99122111417FAمحمد دهقانیدانشجوی دکتری شیعه شناسی، دانشگاه ادیان و مذاهبمحمد رضا بارانیاستادیار و عضو هیئت علمی گروه تاریخ ، دانشگاه الزهراء(س)0000-0002-5680-3924Journal Article20170913This research has explained Sayyid Jamāl al-Dīn Asadābādī's perspective on the functions of tolerance in Islamic civilization-making with an interdisciplinary approach. Asadābādī bases his revival thought on tolerance and plays an important role in civilization. In his view, such issues as belief in origional Islam, the modernization of Islam in accordance with needs, the expansion of scientific relations with other scholars, the convergence and concurrence of Muslims and their elites in eliminating the superstitions of society are among the most important axes for such a goal. Also, the culture of tolerance among Muslim nations will provide a ground for convergence and prevent divergence and divisionپژوهش حاضر با رویکردی بینارشتهای دیدگاه سید جمالالدین اسدآبادی در زمینه کارکردهای رواداری در تمدنسازی اسلامی را تبیین کرده است. اسدآبادی اندیشه احیاگری خود را بر پایه رواداری استوار کرده و نقش مهمی برای آن در تمدنسازی قائل است. از نظر او، مسائلی مانند باور به اسلام اصیل، روزآمدسازی اسلام متناسب با نیازها، گسترش مناسبات علمی با اندیشمندان دیگر، همگرایی و هماندیشی مسلمانان و نخبگان آنان در زدودن خرافات از جامعه از مهمترین محورهای پایهای برای چنین هدفی است. همچنین، فرهنگسازی رواداری بین ملتهای مسلمان، زمینه همگرایی و دوری از واگرایی و تفرقه را فراهم خواهد کرد.دانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه امامیه2476-67123620180220A Study of the Validity of Maqasidi Shari`at, Purposes of Divine Law, in Imamiyeh Jurists` Works with an Emphasis on Imam Khomeini`sViewبررسی اعتبار مقاصد شریعت در آثار فقهای امامیه با تأکید بر دیدگاه امام خمینی123146111369FAمهدی شوشتریاستادیار فقه و مبانی حقوق، مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی -سید محمد حیدری خورمیزیاستادیار فقه و اصول، مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی.Journal Article20171119<em>Maqasidi Shari`at </em>is a scientific field for understanding purpose and desired goal of <em>Shari`at</em>. Since the third century, <em>Imamiyah</em> jurists have paid attention to <em>Maqasidi Shari`at</em> and contemporary jurists have opened new ways for understanding Divine law`s final purposes. The paper, studying <em>Maqasidi Shari`at </em>with an analytical and descriptive method as an interdisciplinary topic of theology, <em>usul</em> and <em>fiqh</em> with direct effect on <em>foqaha</em>`s inference has concluded that: 1. For <em>Imamiyah</em>, <em>Shari</em>`at has its special purposes and <em>feqhi</em> judgments follow the purposes. 2. At least, the purposes of Divine law have been inferred in the book of interactions. 3. When inferring, <em>Imami</em> <em>foqaha</em> have paid attention to the purposes of Divine laImami <em>fiqh</em>.<br /> مقاصد شریعت علم به اهداف شریعت و فهم غایات آن است. فقهای امامیه از قرن سوم به مقاصد شریعت اهتمام داشتند و فقهای معاصر افق جدیدی در فهم مقاصد شریعت گشودهاند. این مقال با بررسی تحلیلیتوصیفی مقاصد شریعت که موضوعی فقهی، کلامی و اصولی است و تأثیر مستقیمی در استنباط فقهای امامیه دارد و در پاسخ به میزان اعتبار مقاصد شریعت در آثار فقهای امامیه، ضمن تتبع در آثار فقهای شیعه و تأکید بر دیدگاههای امام خمینی، به این نتیجه رسیده است که: 1. از نظر امامیه، شریعت مقاصدی دارد و احکام، از این اهداف، تبعیت میکند؛ 2. کشف مقاصد شریعت، حداقل در ابواب معاملات پذیرفته شده است؛ 3. فقهای شیعه در مقام استنباط کمابیش از مقاصد شریعت استفاده کرده و از آن در توسعه و تعمیق فقه امامیه بهره بردهاند.دانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه امامیه2476-67123620180220نسخه کاملنسخه کامل این شماره به همراه تصویر جلد آن به منظور چاپ در صورت نیاز به نسخه چاپی116679511FAJournal Article20181202