دانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه امامیه2476-67123520170823A Study on Waqifite Debates with Imamiyya as Reflected in Traditions, a Case Study of Abdul Karim Ibn Amr Khath`amiبررسی مباحثات واقفیه با امامیه در روایات؛ مطالعه موردی عبدالکریم بنعمرو خثعمی526111392FAمحمد تقی ذاکریدانش پژوه دکتری تاریخ اهل بیت در مجتمع آموزش عالی امام خمینی رهنعمت الله صفری فروشانیدانشیار گروه تاریخ جامعه المصطفی العالیمهJournal Article20170424Waqifite Shia is one of the branches of Shia formed by Shia scholars. Thus far many debates have been made over it. It is worthy to survey the debates made by other Shiite groups and scholars who quoted narratives with Waqifite approach. So this research deals with the manner in which Waqifite Shia benefits from narratives in their discussions. Many of the Waqifite narratives has been quoted in Shia sources which some parts of them are related to debates and conflicts of scholars about <em>Imamiyya</em> ,but they are presented in a way that do not reflect their real fact. Some of the proper solution to discover the real fact of these narratives are: studying data of human sources and listing about narrators , identifying processes and dynasty of Waqifite narrators that have been active during these debates and discovering relationship between the beliefs of these narrators and the content and senses quoted by them regarding Imam, Imamate, Absence, Qa’im and ,etc. hence through studying thoughts and activities of the Waqifite <em>Abdul Karim Ibn Amr Khathami</em> in this research, we have surveyed the discussion-like narratives of Waqifite by using human, anecdotal and historical methods. The research has identified some part of Waqifite <em>Shia</em> processes and introduced a kind of their narratives as discussion-like narratives.
<br /> Discovering these facts will be possible through studying human sources and listing narrators, identifying active processes and Waqifite-Shia-related courses in the discussions and making relation between orientations of processes with quoted contents and senses about Imam, Pontificate, Absence and Qa’im.<br /> The research studies discussion-like narrations of Waqifite Shia by using human, anecdotal and historical methods in format of studying about one of the Waqifite Shia’s followers named Abdul Karim Ibn Amr Khasamy.<br /> The research has introduced some part of Waqifite Shia processes and kind of narrations as discussion-like narrations and has suggested a kind of method to identify these types of narrations.چکیده<br /> واقفه یکی از گرایشهای شیعی است که محدثان شیعی به وجود آوردهاند. تاکنون درباره واقفه بحثهای فراوانی شده است. مباحثات گروههای دیگر شیعی با این گروه از محدثان که با رویکرد واقفیانه روایات را نقل میکردند، درخور بررسی است. از اینرو در این تحقیق بررسی میکنیم که واقفه چگونه از روایات در مباحثات خود بهره میبردند. تعداد بسیاری از روایات واقفه در منابع شیعی نقل شده است که بخشهایی از آن مربوط به مباحثات و منازعات این گروه از محدثان با امامیه است؛ اما به شکلی در منابع جای گرفته است که بیانگر مفهوم واقعی خود نیست. برخی راهکارهای مناسب برای کشف مفهوم حقیقی این روایات، عبارت است از: بررسی دادههای منابع رجالی و فهرستنگاری دربارة راویان، شناسایی جریانها و سلسله راویان واقفی که در این مباحثات فعالیت داشتهاند و کشف ارتباط بین گرایشهای اعتقادی این راویان با محتوا و مضامینی که درباره امام، امامت، غیبت، قائم و... نقل کردهاند. از اینرو در این تحقیق با مطالعه و بررسی اندیشه و فعالیتهای یکی از واقفیان به نام عبدالکریم بنعمرو خثعمی، روایات مباحثهگونه واقفیه را با استفاده از روشهای رجالی، حدیثی و تاریخی بررسی کردهایم. این تحقیق بخشی از جریانهای واقفه و گونهای از روایات آنها را با عنوان روایات مباحثهای شناسایی و معرفی کرده است.دانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه امامیه2476-67123520170823A Study on Kelberg's Method in Understanding Imam's Visual Power on the Basis of Imamiyya Fiqh al-Hadithواکاوی روش کلبرگ در فهم قوای بصری امام با رویکردی به فقه الحدیث امامیه2756111412FAمهیار خانی مقدمدانش آموخته دکتری علوم قرآن و حدیث و استاد مدعو دانشگاه علوم و معارف قرآن کریمJournal Article20170809The present study uses a descriptive-analytical method to investigate the Kelberg`s method in understanding the Imam's visual power based on the article "Vision and the Imams" – on the basis of <em>Imāmīyya fiqh al-hadith</em>. The results of the research indicate that: there are several cases of strength in Kelberg`s method, which can be acknowledged by some of the narratives of some narrators, the matching of individuals in hadith documents, referring to authentic Shi'ite sources, the precision of the sources of some narrations, considering possible pests during the issuance of hadiths, providing Qur'anic and narrative evidences for the theoretical powers of Imam to sighted-making of the blind, disposing of the Shiite enemies, the difference between the position of Imams on Abraham and the use of similar hadiths and controversy to explain the exact time Imam's access to the perpendicular of light, the likeness of Imam Abraham and the Imams in observing the kingdom, Imam's visibility for all people, the sign giving away to others by Imam. On the contrary, some cases of failure such as inaccuracy in some assignments, the use of ineligible or inaccurate resources, failure to refer to credible sources in understanding the meaning of a word, and lack of respect for causes, the issuance of hadiths in some cases can be seen in his method, which has led to the presentation of some false opinions such as impossibility of seeing angels for Imam after the appointment of Imamate. <br /> <strong> </strong>چکیده<br /> پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی به واکاوی روش کلبرگ در فهم قوای بصری امام، بر مبنای مقاله «Vision and the Imams» و با رویکردی به فقه الحدیث امامیه میپردازد. نتایج پژوهش بیانگر آن است که نقاط قوّت متعدّدی در روش کلبرگ وجود دارد که عبارت است از: اذعان به وضعیّت رجالی برخی از راویان؛ تطبیق افراد موجود در اسناد حدیث؛ استناد به منابع معتبر شیعی؛ دقّت در منابع برخی روایات؛ توجه به آفتهای احتمالی در هنگام صدور و نقل حدیث؛ ارائه شواهد قرآنی و روایی برای قوای نظری امام، بینا ساختن نابینا توسّط امامان، مسخ دشمنان شیعه و تفاضل مقام امامان7 بر حضرت ابراهیم7 و استفاده از احادیث مشابه و معارض برای تبیین زمان دقیق دستیابی امام بر عمود نور، شباهت حضرت ابراهیم و امامان در مشاهده ملکوت، قابل مشاهده بودن امام برای تمامی مردم و نشان دادن غیب به دیگران توسط امام. روش کلبرگ آسیبهایی نیز دارد مانند بیدقّتی در برخی انتسابها، استفاده از منابع نامعتبر یا خدشهدار، مراجعه نکردن به منابع لغوی معتبر در فهم معنای واژه و توجه نداشتن به سبب صدور حدیث در برخی موارد. این آسیبها موجب ارائه برخی آرای موهوم مانند قابل مشاهده نبودن فرشتگان برای امام پس از دستیابی به مقام امامت شده است.دانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه امامیه2476-67123520170920An Exegetic Analysis of the Verse of Wilayat as Viewed by Fariqain Commentatorsواکاوی تفسیری آیه ولایت از منظر فریقین5780111393FAابراهیم ابراهیمیدانشیار گروه علوم قرآن دانشگاه اراکمحمد تیموریدانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه اراکاصغر طهماسبی بلداچیدانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه اراکJournal Article20170501Different exegeses have been proposed for the verse of the velayat. Fariqain commentators have proposed two general views on the exegesis of the verse and Shiite commentators consider the verse as referring to Imam Ali`s (a) <em>wilayat</em> and Imamate. Most Sunnis, however, have considered the <em>wilayat</em> carrying by this verse to be absolute and attributed it to all believers. Since the verse introduces positive cases of <em>wilayat</em>, and the topic is one of the fundamental knowledgeable and religious beliefs, it seems necessary for the verse to be more analyzed to attain a correct comment in the field. The study, analyzing <em>Fariqain</em> commentators` opinions of the verse, seeks to find Quranic meaning of <em>wali</em> and validity of its true case. Finally, Shiite view has been approved; the view upon which <em>wali</em> means guardianship and the true case of <em>those who believe</em> has been known to be Imam Ali (a). <br /> <strong> </strong>چکیده<br /> برای آیه ولایت تفاسیر متعددی ارائه شده است. مفسران فریقین دو دیدگاه کلی درباره تفسیر این آیه بیان کردهاند؛ مفسران شیعه آیه را دالّ بر ولایت و امامت امام علی7 میدانند، ولی بیشتر اهل سنت، ولایت در این آیه را مطلق دانسته، آن را به تمام مؤمنان نسبت میدهند. از آنجا که آیه ولایت، مصادیق ولایت مثبت را معرفی میکند و مسئله ولایت از اساسیترین مباحث معرفتی- اعتقادی است، ضروری است که بیشتر درباره این آیه شریفه کنکاش شود و تفسیر صحیحی از آن بازگو شود. پژوهش فرارو ضمن تحلیل آرای مفسران فریقین، درصدد معناشناسی قرآنی واژه «ولیّ» و پیجویی روایی مصداق «الذین امنوا» است. نتیجه این پژوهش، بازنمایی صحت دیدگاه شیعه است که بر اساس آن، «ولیّ» به معنای ولایت و سرپرستی و مصداق «الذین آمنوا» امام علی7 است.دانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه امامیه2476-67123520170823A Comparative Study of Imam Ali's Battle with 'Amr b. 'Abdewad in Fariqain's Historical, Traditional and Commentary Sources up to the End of Seventh Centuryمطالعه تطبیقی مبارزه امام علی(علیه السلام) با عمرو بنعبدود در منابع تاریخی، حدیثی و تفسیری فریقین تا پایانِ قرن هفتم81104111384FAعلی احمدیدانش آموخته سطح سه تاریخ اهل بیت(ع)، موسسه آموزشی عالی حوزوی امام رضا(ع).کاوس روحی برندقاستادیار گروه علوم قرآن و حدیث ،دانشگاه تربیت مدرس.Journal Article20170404<em>Imam 'Ali's</em> fighting with <em>'Amr b. 'Abdewad</em> at <em>'Ahzab</em> was considered as an important point in this decisive battle and one of the reasons for polytheists' defeat. Paying attention to this event, scholars narrated it in different religious approach. In this inquiry, having analyzed the Shi'ite and Sunni sources and then compared traditional-historical documents with the sources, we reached to the conclusion that the approach of Sunni and Shi'ite scholars presenting the main image of the event and its features is different. The Shi'ite scholars narrated this event in detail. Among Sunnis discussed in this article, however, <em>Waqedi</em> narrated the most but <em>Tabari</em> and Ibn <em>Athir</em> the least details of the event otherwise. Some Sunnis also narrated nothing and others denied it. Therefore, there are totally four viewpoints among Sunnis concerning this historical significant event including: recording the event in detail, recording it in brief, not recording it and denying it.چکیده<br /> مبارزه امام علی7 با عمرو در جنگ احزاب، از برهههای مهم این جنگ سرنوشتساز و از دلایل شکست مشرکان بود. عالمان به این واقعه توجه داشته و هر کدام با توجه به رویکرد مذهبی خود، به نقل آن پرداختهاند. در این مقاله این مبارزه را در منابع سنی و شیعه بررسی کرده، پس از تطبیقِ مستنداتِ روایی – تاریخی این منابع، به این نتیجه رسیدیم که نوعِ نگاهِ عالمان سنی و شیعه، در انعکاسِ اصل این جریان و جزئیات و خصوصیات آن، متفاوت است. عالمان شیعه، این واقعه را به تفصیل بیان کردهاند، اما در میان عالمان اهل سنتی که در این مقاله بررسی شدند، واقدی بیشترین جزئیات و طبری و ابناثیر کمترین جزئیات را بیان کردهاند. گروهی نیز اصل این جریان را نقل نکرده و گروهی دیگر آن را انکار کردهاند. بنابراین، چهار نوع دیدگاه کلی در میان عالمان اهل سنت درباره این رویداد مهم تاریخی، به دست میآید: 1. بیان واقعه به همراه جزئیات؛ بیان مختصر واقعه؛ 3. بیان نکردن اصل آن؛ 4. انکار اصل واقعه.دانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه امامیه2476-67123520170823The Imamiyya`s Position on Kisaniyya, Ghulat, Zaidis and Ismaili's Views on Badā’موضع امامیه در برابر دیدگاه کیسانیه، غلات، زیدیه و اسماعیلیه درباره آموزه بداء105122111390FAابراهیم نوئیاستادیار گروه مدرسی معارف اسلامی، دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20170415The Sunnis and Shiites are unanimous in not being able to attribute the literal meaning of <em>badā’</em> to the Lord. The Sunnis, however, suppose that the <em>Imamīs</em> attribute the lexical meaning of <em>badā’</em> to the Lord; the meaning which would result in attributing ignorance and remorse to Him, the most Exalted. There are, albeit, numerous frequently narrated reports and sayings that have ascribed the concept of <em>badā’</em> to the Lord and Imami scholars accordingly have always attempted to explain its correct meaning in those reports. The Shiite denominations have had distinct and varied positions in this respect. The <em>Zaidis</em> explicitly denies the attribution of <em>badā’</em> to God, and, like Sunnis, criticize the <em>Imāmīs</em> for believing in <em>badā’</em>. The <em>Ismailis</em> have also refused to accept <em>badā’</em> or it runs counter to the belief in Imamate of Ismail. <em>Kisaniyya</em> equates <em>badā’</em> with abrogation. <em>Ghulat</em> believe in <em>badā</em>, although they have been cursed and excommunicated by the Shiite prominent personalities. The present paper seeks to examine the Shiite prominent figures’ stance on the views held by the above-mentioned four sects about the doctrine of <em>badā</em>.چکیده<br /> اهل سنت و امامیه در نادرستی انتساب معنای لغوی بداء به خداوند اتفاق نظر دارند؛ هرچند اهل سنت بر این پندارند، که امامیه معنای لغوی بداء را به خداوند نسبت میدهد؛ معنایی که مستلزم انتساب لوازمی چون جهل و ندامت به آن ساحت ربوبی است. البته اخبار و احادیث امامیه که شمار آنها به حد تواتر میرسد، بداء را به خداوند نسبت دادهاند و بزرگان امامیه درصدد تبیین معنای بداء در آن اخبار برآمدهاند. فِرَق منسوب به شیعه هم در باب بداء مواضع مختلفی دارند. فرقهای چون زیدیه انتساب بداء به خداوند را صریحاً نفی میکند و همانند اهل سنت بر امامیه به خاطر اعتقاد به بداء، اعتراض میکند. اسماعیلیه هم به سبب تعارض باور به بداء با امامت اسماعیل، بداء را نپذیرفتهاند. کیسانیه بداء را همان نسخ میدانند. غلات هم با آنکه همواره مورد لعن و تکفیر بزرگان امامیه بودهاند، به بداء اعتقاد دارند. نوشتار پیش رو درصدد است مواضع بزرگان امامیه را در برابر فرقههای چهارگانه مزبور تقریر کند.دانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه امامیه2476-67123520170823A Terminology of the Signs for Imam Mahdi`s Time of Advent, Zuhur, as Found in Mahdawi System of Studiesواژهشناسی نشانههای ظهور و قیام در منظومه معارف مهدوی123142111409FAحمید نگارشاستادیار گروه کلام و فلسفه، پژوهشگاه علوم اسلامی دانشگاه امام صادق(ع)مهدی صبائیدانشجوی دکتری رشته کلام امامیه، دانشگاه قرآن و حدیث قم.Journal Article20170522One of the issues frequently treated on in <em>Mahdawi</em> studies is regarded as the signs for Imam Mahdi`s time of appearance Advent. In addition to the Imam`s time of Advent, his time of rising has been proposed also. Although the expression "the signs of advent" has been used in many <em>Mahdawi</em> researches and studies, and researchers, having taken the expression as being original, have studied the subject, some have claimed that there may not be found any case of using it in traditions and even in the works of those scholars of the pure Imams` time. On this basis, some have avoided its usage. The paper, therefore, has intended to explain the difference between the words <em>advent</em> and <em>rising</em> in religious terminology, make the expression <em>the signs of Advent</em> documented and show its agreement with the teachings in the field. Finally, the consequences of the view of the paper have been referred to.<br /> یکی از زیرشاخههای مباحث مهدوی، بحثِ نشانههای ظهور است. در کنار عبارت نشانههای ظهور، عبارت نشانههای قیام نیز مطرح شده است. واژه «علائم الظهور» در زبان عربی و «نشانههای ظهور» در زبان فارسی، در پژوهشها و تحقیقات مهدوی فراوان بهکار رفته است و برخی محققان با قطعی دانستن ورود این عبارت در معارف مهدوی، به بحث درباره این موضوع پرداختهاند؛ اما با بررسی آموزههای مهدوی روشن میشود که این عبارت نهتنها در روایات، بلکه در بیان دانشمندان همعصر پیشوایان معصوم7 نیز بهکار برده نشده است. در نتیجه برخی محققان در بهکارگیری این واژه تردید کردهاند. این تحقیق بر آن است ضمن بیان تفاوتهای میان واژه قیام و ظهور در ادبیات دینی، با بیان شواهد و مستندات لازم، دلایل درستی بهکارگیری عبارت نشانههای ظهور و سازگاری آن با آموزههای مهدوی را تبیین و پیامدهای این دیدگاه را نمایان کند.دانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه امامیه2476-67123520170823نسخه کاملنسخه کامل این شماره به همراه تصویر جلد آن به منظور چاپ در صورت نیاز به نسخه چاپی116279506FAJournal Article20181202