دانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه امامیه2476-67124720180823Developmental changes of Huduth and Qidam Proof in Imamiyya Theology from the Late School of Baghdad to the early School of Ḥillaتطورات برهان حدوث و قدم در کلام امامیه از مکتب بغداد متأخر تا مکتب حله متقدم526111437FAحمید عطائیمدیر گروه فلسفه و کلام پژوهشکده مطالعات اسلامی اصفهان وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیJournal Article20180316Huduth and qidam proof is of those ancient ones for the existence of God used by Imamiyya theologians. Different versions of the argument presented by Imamiyya theologians in various eras and schools caused important and considerable developmental changes in the history of the proof. Such evolution in Imamiyya kalām has not been the subject of researches so far. In the present article, having disc ussed different versions and changes of the argument presented in Imamiyya theology from the late school of Baghdad to the early school of Ḥilla, illustrated the evolution of the argument in the period. As it shows, there may be found two different versions of the argument in the late school of Baghdad as well as three diversified versions in the early school of Ḥilla which made changes and evolution in the argument.چکیده<br /> برهان حدوث و قدم از استدلالهای دیرینی است که متکلمان امامی برای اثبات وجود خداوند همواره بدان استناد میکردهاند. نحوه تقریر این برهان و استدلالهایی که متکلمان امامی برای اثبات مقدمات آن ارائه کردهاند در مکاتب و ادوار مختلف کلام امامی متفاوت بوده و همین امر موجب بروز تطورات و تحولات شایان توجهی در تاریخ این برهان شده است. تاکنون دگرگونیها و تطورات این برهان در تاریخ کلام امامیه بررسی و تبیین نشده است. در مقاله حاضر سیر تطور برهان حدوث و قدم در مقطعی مهم از آن، یعنی از مکتب بغداد متأخر تا مکتب حله متقدم، بررسی و تحلیل میشود. این پژوهش نشان میدهد که در متون کلامی مکتب بغداد متأخر دو تقریر مختلف و در آثار متکلمان مکتب حله متقدم سه تقریر متفاوت از این برهان قابل شناسایی است که هر یک از آنها بر اساس رویکردها و مبانی مختلف ارائه و موجب بروز تطورات و تغییراتی در شیوه تقریر این برهان شده است.دانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه امامیه2476-67124720180823An Analysis of Imam Ali's Reasoning upon the Verse 35 of Nisaa against Kharijites in the Meeting of Arbitration, Hakamiatتحلیل چگونگی استدلال امام علی(علیه السلام) به آیه 35 سوره نساء در مواجهه با خوارج در جریان حکمیت2750111426FAرسول محمدجعفریاستادیار گروه علوم قران و حدیث، دانشگاه شاهدJournal Article20180517In the meeting of arbitration of Siffin 's battle, Kharijites viewed Imam Ali as being submitted to at least two objections to Imam by agreeing with arbitration. Firstly, reasoning the verse," Judgment is only for God" they viewed arbitration as being limited only to God and secondly, they accused Imam (a) of choosing two unjust judgments. As understood by the reasoning of Imam Ali (a) with the same verse, being based on the method of interpreting the Quran to the Qur'an, in response to the first objection, the verse is: 1. of additional and virtual exclusion, 2. general and limited with the verse 35 surah Al- Nisaa. 3. of the mutashabihat, and, then, necessarily-referred to the verse 35 of Nisaa and 5. they have put settling a sentence in place of executing it. In response to the second objection, it also appears that firstly, one of the two sides of the conflict was apparently Muslim not in reality. So they chose the arbitrator from among themselves. Secondly, the parties of the conflict refused the rule of Imam Ali (a) in determining the arbitrator. Thirdly, though the arbitrators were not righteous, they were obliged to make good judgment. In this way, the reasoning of Imam Ali (A.S) was relied on the verse 35 of surah Nisaa, Ibn Abbas, Imam Baqir (A.S) and Islamic theologians and commentators have relied on this method of reasoning on the verse.چکیده<br /> در جریان حکمیت پیکار صفین، خوارج دستکم دو اشکال به امام علی(ع) برای پذیرش حکمیت وارد میکردند: نخست با استدلال به آیه «إِنِ الْحُکْمُ إِلَّا لِلَّهِ» حکمیت را در صلاحیت بندگان خداوند نمیدانستند؛ دوم اینکه امام(ع) را متهم به انتخاب دو حَکم غیرعادل میکردند. از استدلال امام علی(ع) به آیه 35 سوره نساء ـ که مبتنی بر روش تفسیر قرآن به قرآن بود ـ در پاسخ به شبهه نخست روشن میشود که آیه مورد استناد خوارج، اولاً دارای حصر اضافی و مجازی است؛ ثانیاً عام است و با آیه 35 سوره نساء تخصیص میخورد؛ ثالثاً از متشابهات قرآن است و باید آن را به آیه 35 سوره نساء ارجاع داد؛ رابعاً خوارج میان وضع حُکم و اجرای حُکم خلط کردند. در پاسخ به شبهه دوم نیز آشکار میشود که اولاً یکی از دو طرف تخاصم، بهظاهر مسلمان و در باطن نامسلمان بودند، بنابراین حَکم را از میان خود برگزیدند؛ ثانیاً طرفین تخاصم از حاکم شرع ـ امام علی(ع) ـ در تعیین حَکمین سر باز زدند؛ ثالثاً با اینکه حکمین عادل نبودند، موظف بودند به نیکی حُکم کنند. از این شیوه استدلال امام علی(ع) به آیه 35 سوره نساء، ابنعباس، امام باقر(ع) و متکلمان و مفسران اسلامی استفاده کردهاند.دانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه امامیه2476-67124720180823An Explanatory Study of Imam Ali`s Political, Social and Moral Position in Kumait Ibn Zeid Asadi`s Hashemiatتبیین جایگاه سیاسی، اجتماعی و اخلاقی امام علی(علیه السلام) در هاشمیاتِ کمیت بنزید اسدی5178111436FAصابره سیاوشیاستادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20180226In this study, political, Imam Ali`s social and moral position of imam Ali (a) in Kumait's <em>Hashemiat</em>, the Shia poet in Umayya period has been analyzed. He is one of the faithful literature pioneers who used his poems as the most trenchant weapon to defend the rights of the household of the prophet and explained Shiite fundamental beliefs in his poems in the Umayya period. The main meaning used in his poem, is about Imam Ali. The principal objectives of Kumaits poem may be counted as: choosing of Imam Ali for imamate or superintendence, caliphate right based on Quranic evidence; allegiance and allegiance-breaking, usurpation of caliphate; government, Komait protestation and morality of imam in governing; martyrdom; knowledge, virtue; courage, the state of being warrior; leadership, opposing the falsehood. In these part of his poem, he emphasizes on textual state of Imam Ali`s imamate and guardianship, his religious, political and social authority. The paper is to study the concept of Imam Ali`s imamate, caliphate and morality based on <em>Hashmiat</em> in a descriptive and analytical method to explain the mechanisms and elements by which the meaning of Imamate in the same direction as that of the mission of the religious literature.چکیده<br /> در این پژوهش جایگاه سیاسی، اجتماعی و اخلاقی امیرالمؤمنین(ع) در اشعار کمیت بنزید اسدی، شاعر شیعی دوران اموی، واکاوی شده است. او از پیشتازان ادب متعهد است که در دوران خفقان اموی شعر خود را بُرندهترین سلاح برای دفاع از حقوق اهلبیت قرار داد و معانی و اصول اعتقادی مهم شیعه را در ساختار ابیات استدلالی گنجاند. مهمترین معانی به کار رفته در چکامههای وی درباره امام علی(ع) است. انتخاب علی(ع) به ولایت و امامت، حق خلافت بر اساس شواهد قرآنی، بیعت و بیعتشکنی، غصب خلافت، حکومت حاکمان و اعتراض کمیت و نیز اخلاق حکومتی حضرت، شهادت، علم، تقوا، شجاعت، جنگاوری، هدایتگری و مبارزه با باطل از اهداف اصلی کمیت در شعر استدلالی او است. او در این ابیات بر منصوص بودن امامت و ولایت علی(ع) و مرجعیت دینی، سیاسی و اجتماعی ایشان تأکید میکند. این نوشتار مفهوم امامت و خلافت امیرالمؤمنین و اخلاق ایشان در مجموعه <em>هاشمیات</em> کمیت را به روش توصیفی- تحلیلی بررسی و تحلیل میکند تا سازکارها و عناصر شکلگیری معنا و مفهوم امامت را همسو با رسالت ادبیات دینی تبیین کند.دانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه امامیه2476-67124720180823Fatemian State and Its Part in Shiite Development in Egyptدولت فاطمیان و نقش آنان در شکوفایی تشیع در مصر7910080597FAسیدابوالحسن نوابدانشیار گروه مذاهب فقهی، دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20171128The fourth century of hijrah may be regarded, particularly for Shiites, as the golden era in Islamic world; the reason why lies in the fact that from the late third century Shiites were able to show themselves in the social field and some Shiite sects founded Shiite states of which the most notable one was that of Fatemian. Having influenced in the north of Africa, Egypt, Sham and Yemen, extended their realm of influence to Hijaz, ruled over some parts of Mediterranean Sea and occupied Sicily. During their rule, they promoted and developed Shiism in the North of Africa, particularly in Egypt. Though they did not achieved their final objective to establish a global Shiite state with the leadership of a Fatemi caliphate, they developed Islamic culture in general and Shiite thought in particular. <br /><strong> </strong>چکیده<br /> قرن چهارم هجری را میتوان عصر طلایی جهان اسلام بهخصوص برای شیعیان به حساب آورد؛ چراکه از اواخر قرن سوم، شیعیان توان بروز و ظهور اجتماعی یافتند و برخی فرقههای شیعه حکومتهایی با نام حکومت شیعی تأسیس کردند که نمونه برجسته آن فاطمیان بودند. فاطمیان پس از نفوذ در شمال افریقا، مصر و شام و یمن دایره نفوذ خود را تا حجاز گستراندند و بر بخشهایی از دریای مدیترانه نیز حاکم شدند و سیسیل را تصرف کردند. آنان در دوران حاکمیت خود به ترویج و تحکیم تشیع در شمال افریقا بهویژه در مصر اهتمام ورزیدند. آنان گرچه به هدف اساسی خود که اتحاد دنیای اسلام تحت حاکمیت یک خلافت شیعی به پیشوایی خلیفه فاطمی نرسیدند، در گسترش فرهنگ اسلامی به طور عام و تفکر شیعی به طور خاص، توفیقات فراوانی به دست آوردند.دانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه امامیه2476-67124720180823A Feasibility Study of Mahdians’ Era with Ahmad Basri’s Approach in Particular Shia’s Hadithsامکانسنجی «روزگار مهدیان» با رویکرد احمد بصری در اخبار خاصه101128111416FAمرتضی میرسراجیدانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث، دانشگاه آزاد اسلامی قماحمد مرادخانیاستادیار گروه فقه و مبانی حقوق، دانشگاه آزاد اسلامی قم.Journal Article20170822The subject of Mahdism and the need for serious attention to it do have special significance in Islamic hadiths and insights. Mahdism research area like other spiritual research areas has seen examples of deviation at micro and macro levels. Referring to the prophet Muhammad and his Ahlulbait’s hadiths and insights and also, using the Imam Mahdi’s road map which has been derived from their words for Imam Mahdi’s believers are the best ways to stand against the wrong thoughts. In this research, Ahmed Al-hassan’s fake mahdavi claims about the twelve Mahdis’ era have been studied by utilizing original shia’s sources and references. This claimant especially states his wrong claims through the interpretation of related hadiths. In this work, we have decisively responded to his misunderstanding in commentary of reliable hadiths in his view by correct documentary and textual reviews. In the following, his wrong conjectures have been scrupulously compared by particular shia’s hadiths. Finally, a hypothes about the twelve Mahdis’ era have been presented according to valid and successive hadiths.چکیده<br /> مقوله مهدویت و لزوم توجه جدی به آن در روایات اسلامی از اهمیت ویژهای برخوردار است. حوزه مهدویت، مانند دیگر حوزههای معنوی، شاهد نمونههایی از انحراف در سطوح خُرد و کلان بوده است. بهترین راه مقابله با این کجرویها برای معتقدان، مراجعه به اخبار و روایات پیامبر9 و اهلبیت7 و استفاده از نقشه راه سلوک مهدوی برگرفته از کلام آنان است. در پژوهش حاضر با استفاده از منابع و مراجع حدیثیِ اصیل شیعی، ادعاهای مهدوی شخصی معاصر به نام «احمد بناسماعیل بصری» در خصوص روزگار مهدیان دوازدهگانه» بعد از امام قائمQ مقایسه و بررسی شده است. سند پنج خبر موجود در حوزه مهدیان تحلیل و بیاعتباری آنها روشن شده است. همچنین متون این روایات از لحاظ اشکالات مبنایی و عدم تطابق با مدعیات احمد بصری بررسی شده است. در گام بعد، تلقیات معنوی او در جایگاه امامت و ولایت مهدیان با اخبار خاصه (شیعه امامیه) سنجیده شده که سازگاری در آنها به چشم میآید. در نهایت، با فرضِ صحت این روایات، برداشت و معنای قابل پذیرش راجع به «روزگار مهدیان دوازدهگانه» ارائه شده است که با توجه به مردود بودن فاصله بین رحلت امام قائمQ و رجعت امام حسین7 بر اساس روایات معتبر و مُتواتر شیعه، مهدیان شخصیتهایی چون مراجع تقلید معاصر در عالَم در زمینه انتقال پیامهای الهی در عصر رجعت امام حسین7 بیان شدند.دانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه امامیه2476-67124720180823A Critical Analysis of the Biographer's Views on Mohaddith Jazayeri`s Pedigree and Worksتحلیل انتقادی دیدگاه تراجمنگاران درباره نسب و آثار محدّث جزایری129149111428FAشیرمحمد علی پور عبدلیعضو هیات علمی گروه معارف اسلامی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستانحسینعلی ترکمانیگروه الهیات دانشکده علوم انسانی داتشگاه بوعلی سیناکرم سیاوشیگروه الهیات دانشکده علوم انسانی داتشگاه بوعلی سیناJournal Article20180129Muhadith Jazayeri, 1671-1733 H, is one of the most prominent Shiite scholars in the field of Hadith and Rijal with many works. His biography and works, therefore, have long been focused on by traditional genealogists and researchers. Nevertheless, there may be found some shortcomings and mistakes on his pedigree and some of his writings. Correction of Mohaddith jazayeri`s genealogy, rejection of a view claiming wrong attribution of some of his compilations to him, correction of his mistake when introducing his own Gharaib ul-Akhbar as Navadir ul-Akhbar and showing priority of Anvar u-Unna`maniyeh over Ghayat ulMaram in being written down may be regarde as the findings of this study<strong>.</strong> Also, the misconception of the biographer: Aghabozorg Tehrani's words in introducing the footnote of “Moghni al-Labib” as “al_Ghana” and the words of Mohsen Amin Ameli in the introduction of the book “Al-Nour al-Mubin fi Qusas al_Anbia and al-Mursalin” have been proved a well as Jazayeri’s attribution of “Tohfat al-Asrar’, “Anis al-Wahid” and “Kenz al-Talib” and “Vasilat al_Ragheb” to Jazayeri, has been rejected.چکیده<br /> محدّث جزایری (1050ـ1112ق) از دانشمندان برجسته شیعه، دارای آثار بسیاری است. به همین جهت از دیرباز گزارش شرح حال و معرفی آثار وی مورد اهتمام تراجمنویسان و محققان بوده است. با این همه، در خصوص نسبنامه و برخی نوشتههای وی کاستیها و اشتباههایی رخ داده است. تصحیح شجرهنامه محدّث جزایری، رد اشتباه منتسب نبودن برخی از تألیفهای محدّث جزایری به وی، اصلاح اشتباه محدّث جزایری در معرفی کتاب <em>غرائب الأخبار</em> خویش با عنوان <em>نوادر الأخبار</em>، و اثبات تقدم نگارش <em>انوار نعمانیه</em> بر <em>غایة المرام</em> از جمله نتایج پژوهش حاضر است. همچنین نادرستی سخن آقابزرگ تهرانی در معرفی <em>حاشیه مغنی اللبیب</em> با عنوان <em>الغناء</em> و سخن محسن امین عاملی در معرفی کتاب <em>النور المبین فی قصص الانبیاء و المرسلین</em> جزایری با عنوان <em>قصص الانبیاء،</em> اثبات و انتساب کتابهای <em>تحفة الاسرار</em>، <em>انیس الوحید</em> و <em>کنز الطالب و وسیلة الراغب</em> به محدّث جزایری رد شده است.