دانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه امامیه2476-67121120150823The Status of Fitrah Theory in Sadr al-Din Shirazi's Thoughtجایگاه فطرت در اندیشههای صدرالدین شیرازی72943289FAمحمد غفورینژاداستادیار گروه شیعهشناسی، دانشگاه ادیان و مذاهب قم.Journal Article20150409There can be not found an interconnected and independent discussion of <em>fitrah</em> in Molla Sadra`s works, but he raised sporadically important issues in this regard. One may find several concepts in The word <em>fitrah</em> in Sadra`s works including: talent of perfection, talent of knowledge acquisition, human being in the divine existence and tropical spirit. Ikhwan al-safa for the first time raised the doctrine of natural theology in a philosophical source and Ibn Sina and Suhrawardi also have ideas referred to innate deism, and Molla Sadra has released a new version of innate knowledge of God theory. This version is one of the first attempts for philosophical justification of the doctrine of innate knowledge of God. Sadra has considered some trends such as perfectionism as innate in human being.در آثار صدرا بحثی منسجم درباره فطرت انسانی یافت نمیشود، ولی به طور پراکنده مباحث مهمی را در این باب مطرح کرده است. واژه «فطرت» در آثار صدرا مفهومهای متعددی یافته است: استعداد تکامل، استعداد قوّه کسب معارف، وجود اندکاکی و اندماجی انسان در مرتبه ذات ربوبی و حالت اعتدالی روح. هرچند اخوانالصفا برای نخستین بار آموزهٔ خداشناسی فطری را در منبعی فلسفی مطرح کردند و ابنسینا و سهروردی نیز اندیشههایی قابل ارجاع به خداگرایی فطری دارند، ولی این صدرا است که با تمسک به نظریه اتحاد عاقل و معقول و به دست دادن تحلیلی ویژه از فرآیند ادراک و ضمیمهکردن نظریه ارجاع علیت به تشؤّن، تقریری جدید از خداشناسی فطری عرضه کرده است. این تقریر از نخستین تلاشها برای مستندسازی آموزه معرفت فطری خداوند، به انگارههای عقلانی و فلسفی محسوب میشود. صدرا همچنین به فطریبودن برخی ادراکات همچون استحاله ترجیح بلامرجح، و نیز برخی گرایشها همچون کمالگرایی، حقیقتطلبی، طاعتگرایی، معصیتستیزی و ... در ساحت وجودی آدمی تصریح کرده است.https://imamiya.urd.ac.ir/article_43289_157e0b1134660605c2125ec42deabaee.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه امامیه2476-67121120150823Fazel Meqdad on the Part of Reason and Transmission (Aql and Naql) in the Semantics of Testified Attributesسهم عقل و نقل در معناشناسی صفات خبری از نگاه فاضل مقداد314943290FAابوالقاسم اسدیدانشجوی دکتری رشته کلام اسلامی دانشگاه قمعلی اللهبداشتیگروه فلسفه و کلام دانشگاه قمJournal Article20150414Most Shiite theologians attempt to use reason as both an instrument for attaining knowledge and a valid and independent source of inspiration and belief derived from religious texts including the Quran and Hadith. The Quran as the Divine speech is a coherent and unified set with no conflict and discord. But the Quran is composed of two kinds of verses; decisive, <em>muhkam</em>, and allegorical, <em>mutashabih</em>, verses. And the latter find their meanings with reference to the former. In this paper, the researcher describes the reasons put forward by Fazel Meqdad so that he can express a report of the need for hermeneutic studies of the the allegorical revelations concerning the presentation of Lord as having organs and orientation and a possibility for sighting God opposing <em>Mujassimih</em>, <em>Karramieh</em> and <em>Ash'arites</em>; meanwhile, Meqdad`s method of study has been attended to also. اهتمام اغلب متکلمان امامیه به استفاده از عقل، هم به عنوان ابزار کسب معرفت و هم به عنوان منبعی مستقل و معتبر، در الاهیات بالمعنی الاخص، ملهم و برگرفته از متون مقدس دینی همچون آیات و روایات است. قرآن کریم به عنوان کلام الاهی، مجموعهٔ منسجم و واحدی است که در آن هیچگونه تعارض و اختلافی دیده نمیشود. اما آیات قرآن متشکل از دو دسته آیات محکم و متشابه است و آیات متشابه با رجوع به محکمات تأویل میشود و معنای واقعی خود را مییابد. در این مقاله، ضمن بیان دلایل فاضل مقداد در خصوص ضرورت تأویل آیات متشابه گزارشی از تأویلات وی از آیات ناظر به عضوداشتن، جهتداشتن و امکان رؤیت خداوند در مقابله با مجسمه (مشبهه)، کرامیه و اشاعره همراه با ذکر ویژگیهای روششناختی وی، عرضه شده است.https://imamiya.urd.ac.ir/article_43290_e4ece3b4930a2f851daebf500ef0c780.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه امامیه2476-67121120150823Karbalā Events Based on Haj Mirza Hadi Naeini`s Yūsufiyyahوقایع کربلا در یوسفیه حاجمیرزا هادی نایینی517343291FAپروین تاجبخشدانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نورJournal Article20150416Elegy has a long and rooted background in Persian literature. Virtues and elegy for holy Imams, especially Imam Hossein were common during the Safavid and Qajar era. Grief poems supported by king motivated many poets and writers for poetry. One of the active but less known poets of Qajar era is <em>Mirza</em> <em>Hadi</em> <em>Naeini</em> who lives in 13<sup>th</sup> century. There is no detailed information about author's life. Yousofieh, <em>Lisanuzzakirin</em>, <em>Muqaddamat</em> <em>Sittah</em>, <em>Anisularifin</em>, <em>Risale</em> <em>Soleym</em><em>ā</em><em>niyyah</em> and … are his famous works. This research studies the features of “Yūsufiyyah” written by Mirza Hadi Naeini which includes twenty chapters, dedicated to <em>Nizamudolah</em> “<em>Sadra</em>”. Naeini’s prose is simple and introduction is decorated with many literary arrays. The author, in <em>Yūsufiyyah</em>, compares and combines the story of Prophet Yusuf and events in <em>Karbala</em> and at the end of each chapter uses elegies for Imam Hossein and his family. Naeini, in prose and verses sections, emphasizes on supremacy of characters in <em>Karbala</em>, especially Imam Hossein. Reading the Naeini’s elegies is necessary for studding the development of grief poems in Iran. <br /><strong> </strong>مرثیه در ادب فارسی سابقهای دیرینه دارد. سرودن مراثی و مناقب برای ائمهٔ اطهار، بهویژه امام حسین (ع)، در دورهٔ صفویه و قاجار رونق بسیار داشت. حمایت دربار از سوگسرودههای مذهبی سبب شد بسیاری از شاعران و نویسندگان در این زمینه طبعآزمایی کنند. یکی از مرثیهسرایان پرکار و کمشناختهٔ دوره قاجار حاجمیرزا هادی نایینی است که در قرن سیزدهم هجری قمری میزیست. از زندگی وی اطلاعات دقیقی در دست نیست، ولی آثار فراوانی از وی به جا مانده است. این پژوهش ویژگیهای <em>یوسفیه</em>، اثر میرزا هادی نایینی را بررسی میکند. وی این اثر را در بیست مجلس نوشته و به نظامالدوله معروف به صدر تقدیم داشته است. نثر نایینی در متن، ساده و در مقدمه به آرایههای ادبی آراسته است. مؤلف در یوسفیه، داستان حضرت یوسف (ع) را با وقایع جانسوز کربلا تطبیق و تلفیق کرده، در آخر هر مجلس دربارهٔ امام حسین (ع) و خاندانش مرثیهسرایی میکند. نایینی در بخشهای منظوم و منثور اثر خود بر اثبات برتری شخصیتهای واقعهٔ کربلا، بهویژه امام حسین (ع)، تأکید میورزد. مطالعهٔ مرثیههای نایینی برای بررسی سیر تطور مرثیهسرایی در ایران لازم مینماید.https://imamiya.urd.ac.ir/article_43291_cb8fd6691297cdb7f45452e952ddc82a.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه امامیه2476-67121120150823The Approaches of Theologians and Hadith Scholars in Explaining the Sources of Imam's Knowledgeرویکردهای کلامی محدثان و متکلمان در تبیین منابع علم امام759743292FAمحمدحسن نادمعضو هیات علمی، مدیر گروه شیعه شناسی دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20150428One of the beliefs and teachings of the Shiite doctrine, differentiating it from the other denominations of Islam is that of Imamate. Affiliated with and emerging simultaneous to Imamate, the problem of Imam<sup>,</sup> s knowledge has also been of importance for the Imamiyya theologians. Despite the agreement on general aspects of the problem among them, some disagreements on the marginal parameters of Imam<sup>,</sup> s knowledge resulted in the development of different approaches toward it. In this article we survey the approaches of the theologians of Baghdad and Qom theology schools and conclude that they do not have any disagreement on the problem of the sources of Imam<sup>,</sup> s knowledge. <br /><strong> </strong>از جمله آموزههای اعتقادی که جایگاه ویژهای در نظامنامه تشیع دارد، و قوامبخش مذهب، کلید فتح ابواب معارف دین و از شاخصهای تمایز شیعه از دیگر مذاهب اسلامی است، مسئله امامت با ویژگیهای منحصر به فرد آن است. علم امام (ع) یکی از مسائلی است که همزمان با پیدایش اصل امامت، محل توجه و عنایت امامیه واقع شده است. در طول تاریخ علم کلام، در پذیرش کلی علم امام اختلافی بین علمای امامیه با رویکردهای مختلف وجود نداشته است. با این حال، این مسئله در تاریخ خود تحولات و تطوراتی داشته که این تحولات ناشی از نگاههای متفاوت با رویکردهای مختلف به مسائل جانبی علم امام است. در مقاله پیشِ رو، منابع علم امام (ع) را، از نگاه عالمان دو مدرسه کلامی قم و بغداد، که با دو رویکرد متفاوت به مسائل کلامی نظر کردهاند، برمیرسیم تا با توجه به تبیین دوگانه آنان، نشان دهیم که اختلافی بین پیروان این دو رویکرد درباره منابع علم امام وجود ندارند.https://imamiya.urd.ac.ir/article_43292_4326158e8c89dfbe914baa8f15ce439d.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه امامیه2476-67121120150823The Role of Maqasidushshari`ah in Developing and Deepening Imamiyyah`s Fiqhکارکرد مقاصد شریعت در توسعه و تعمیق فقه امامیه9911443293FAمهدی شوشتریدانشآموخته دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه فردوسی مشهد، پردیس بینالمللحسین ناصریمقدمدانشیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20150523The current research is an attempt to make the effect of divine law`s objectiveson developing and deepening Imamiyeh fiqh. As is shown, by the help of divine law`s objectivesImami jurists deduced rules resulting in the development of jurisprudence and deepening of Shariah. In developing jurisprudence, the knowledge gained from Imamiyeh has assisted discovery of rules, development of Nosoos (religious texts), preventing religious cautions and excuses. Therefore as reason, it flies in the face of practical principals and on top of that increases understanding of jurisprudence. In addition, this knowledge has been a standard for accepting or rejecting hadith and validity of religious quotations and a help for logical reasoning.کارکردهای مقاصد شریعت در فقه امامیه، هدف این مقاله است. اهتمام فقهای امامیه به مقاصد شریعت در مقام استنباط، گاه در توسعه فقه و گاهی نیز در تعمیق آن مؤثر بوده است. این علم در توسعه فقه با استکشاف حکم، تقیید و توسعه نصوص، جلوگیری از احتیاطهای شرعی، جلوگیری از حیلههای شرعی و به عنوان دلیلی در برابر اصول عملیه، و در تعمیق آن با فهم صحیح نصوص، معیاری برای رد یا قبول روایات و نیز درک عقل عملی مؤثر بوده است.https://imamiya.urd.ac.ir/article_43293_a8c8119d59aa3168d011304dae735c9d.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه امامیه2476-67121120150823The Origin Ground for Those False Claimants of Mahdaviat (A Case Study of Seyyed Mohammad Noorbakhsh)خاستگاهشناسی متمهدیان در ادعای مهدویت بررسی موردی سید محمد نوربخش11513343294FAسید قاسم صفریدانشجوی کارشناسی ارشد عرفان و تصوف دانشگاه ادیان و مذاهبحامد قرائتیدانشجوی دکتری شیعهشناسی دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20150519The emergence of a broad and diverse spectrum of conflicting ideas in the field of Mahdism has led the belief to be a damage and danger against the essence of Islam and society, instead of being a powerful agent for uniting Islamic sects and even other Divine religions as has been well known. The problem lies in lack of an accurate terminology of the concept with regard to social, political, cultural, ethical, spiritual and theological, as well as the literal and technical fields. Such a case has caused every reformative effort, even those for independent ideas and freedom to be misleadingly called as a case of Mahdism and its leader as the claimant of Mahdi. The study on the basis of library resources and analytical approach, has sought to respond the question of the origin and the main cause of Sayyed Mohammad Noorbakhsh`s claims. In this essay, it has been made clear that his messianic claims have been rooted in Sufism, society and family, not in theology and hadith.ظهور و بروز طیفهای گسترده و متنوع با اندیشههای متقابل در حوزه مدعیان مهدویت، آموزه مهدویت و مهدیباوری را، که عامل انسجامبخش ملل و فرق اسلامی و حتی سایر ادیان الاهی انگاشته میشد، به صورت نوعی مسئله و آسیب دینی و مذهبی در آورده است؛ چه اینکه فقدان مفهومشناسی دقیق مهدویت در عرصههای اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اخلاقی، عرفانی و کلامی، و همچنین تفکیکنکردن در معانی لغوی و اصطلاحیِ مهدویت و تعیین مصادیق هر کدام، باعث شده است هر تلاش اصلاحی، هرچند در قالب جنبشهای ضد استعماری و استقلالطلبانه، نیز در زمره نهضتهای مهدوی و رهبران چنین جریانهایی به عنوان مدعیان مهدویت شناخته شوند. این تحقیق با تکیه بر منابع کتابخانهای و با رویکرد توصیفی- تحلیلی در صدد پاسخگویی به این پرسش است که خاستگاه و عامل اصلی در دعاوی و حرکت سید محمد نوربخش کدام یک از بسترها و محرکهای اندیشهای و اجتماعی بوده است. در این مقال، پس از تحقیق، بررسی و برشمردن خاستگاههای وی در ادعای مهدویت روشن شد که ادعای مهدویت وی بیش از آنکه منشأ کلامی یا حدیثی داشته باشد منشأ و رویکرد صوفیانه، عرفانی، خانوادگی و اجتماعی داشته است.https://imamiya.urd.ac.ir/article_43294_9cd838e93da3b3ba66648cdfbc5afa47.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه امامیه2476-67121120150823the complete version of this issueنسخه کامل این شماره به همراه تصویر جلد آن به منظور چاپ در صورت نیاز به نسخه چاپی144150308FAJournal Article20170920https://imamiya.urd.ac.ir/article_50308_d59d46c3a3256814de9f8014c641d176.pdf