دانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه امامیه2476-671261220210219The Role of Intellect in Knowing God from the Perspective of Nahj al-Balaghahنقش عقل در شناخت خدا از دیدگاه نهجالبلاغه52412791610.22034/jis.2021.219769.1475FAطاهره جوادنیادانشجوی دکتری شیعهشناسی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایرانمصطفی جعفرطیاریاستادیار گروه کلام، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایرانمحمد حسن نادمدانشیار گروه کلام، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایرانJournal Article20200213Intellect is one of the most important sources of knowledge. Various schools of thought throughout history have put forward different views on intellect. In <em>Nahj al-Balaghah</em>, which is one of the reliable sources among the Shiites, the role of intellect in acquiring religious knowledge is expressed. In this article, the role of intellect in knowing God from the perspective of <em>Nahj al-Balaghah</em> is examined. First, we deal with the concept of intellect and its definition, and then we examine its position and value in <em>Nahj al-Balaghah</em>. In the following, we will examine the extent of the intellect's ability to know God, which includes rational arguments for the existence of God. In the end, we will explore the limitations of the intellect and its inability to surround God's existence. The result of the research is that although the inability of the intellect to surround God's existence is discussed in <em>Nahj al-Balaghah</em>, rational arguments for the existence of God are also made therein.عقل یکی از منابع مهم معرفت است. مکتبهای گوناگون، در طول تاریخ، دیدگاههای متفاوتی درباره عقل مطرح کردهاند. در <em>نهجالبلاغه</em>، که یکی از منابع موثق نزد شیعه است، نقش عقل در کسب معرفت دینی مطرح شده است. در این مقاله نقش عقل در شناخت خدا از دیدگاه <em>نهجالبلاغه</em> بررسی میشود. ابتدا به مفهومشناسی عقل و تعریف آن میپردازیم و سپس جایگاه و ارزش عقل در نهجالبلاغه را بررسی میکنیم. در ادامه میزان توانایی عقل در شناخت خدا را که شامل براهین عقلی دال بر وجود خدا است بررسی خواهیم کرد و در انتها محدودیتهای عقل و ناتوانی آن در احاطه بر وجود خدا را میکاویم. نتیجه این پژوهش آن است که هرچند در <em>نهجالبلاغه</em>، از ناتوانی عقل در احاطه بر وجود خدا سخن گفته شده، اما براهین عقلی نیز که بر وجود خدا دلالت دارد اقامه شده است.https://imamiya.urd.ac.ir/article_127916_06adef787357612d787fdb17ab4d58f2.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه امامیه2476-671261220210219Fundamentals of Semantics of Narrative Sources Based on Imami Osuli Thoughtمبانی دلالتشناسی منابع نقلی در اندیشه اصولی امامیه255112791710.22034/jis.2021.218588.1472FAرضا اسفندیاری(اسلامی)دانشیار گروه دانشهای وابسته به فقه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم، ایرانJournal Article20200204The main part of the sources of religious knowledge consists of religious texts, including verses and hadiths. In the Imami <em>Osuli</em> thought, the use of texts and their semantics, in a particular way, are based on certain theological fundamentals about the attributes of <em>Share</em><em>‘</em>, which show the relationship between the text and its owner. From among the words of the Imami <em>Osuli</em> scholars, the fundamentals can be extracted and enumerated in six items: 1. Divinity of the texts 2. The existence of knowledge, will and wisdom in <em>Share</em><em>‘</em>, and the rejection of ignorance, helplessness and stinginess for him 3. The ordinary language of <em>Share</em><em>‘</em> 4. Realism of the language of <em>Share</em><em>‘</em> 5. Internal consistency and coherence of religious texts 6. Existence of semantic layers in texts. The result of accepting these fundamentals is repelling hermeneutic doubts about the following issues; the ordinariness of the language of religion, the miraculousness of Quranic text and the possibility of correct interpretation of Quranic verses.بخش اصلی منابع معرفت دینی را نصوص شرعی، اعم از آیات و روایات، تشکیل میدهد. در اندیشه اصولی امامیه، به طرز خاصی استفاده از نصوص و دلالتشناسی آن به مبانی کلامی معینی درباره صفات شارع متکی شده است که ارتباط صاحب متن با متن را نشان میدهد. در لابهلای کلمات اصولیان امامیه این مبانی را میتوان استخراج کرد و در شش بند برشمرد: 1. قدسیبودن نصوص؛ 2. وجود صفت علم، اراده و حکمت در شارع و نپذیرفتن جهل و عجز و بخل برای او؛ 3. عرفیبودن زبان شارع؛ 4. واقعنمایی زبان شارع؛ 5. استقامت و انسجام درونی نصوص شرعی؛ 6. وجود لایههای معنایی در نصوص. نتیجۀ پذیرش این مبانی عبارت است از: دفع شبهات هرمنوتیکی در باب عرفیبودن زبان دینی، اعجاز نصوص قرآنی و امکان تأویل صحیح در آیات قرآنی.https://imamiya.urd.ac.ir/article_127917_f94300204f07efb6ee0fd8995ccb135c.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه امامیه2476-671261220210219Critical Discourse Analysis of Imam Ali (AS) on Imamate with Emphasis on Sunni Resourcesتحلیل گفتمان انتقادی حضرت علی علیه السلام درباره امامت با تأکید بر منابع اهل سنت537812791810.22034/jis.2021.213230.1459FAنفیسه فقیهی مقدساستادیار گروه معارف اهل البیت ، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانJournal Article20191225Using content analysis method as well as critical discourse analysis approach based on Norman Fairclough method, this article explains the mindset and outlook of Imam Ali (AS) while analyzing his discourse on Imamate. The discourse of "appointed Imamate", as opposed to the discourse of "elected leadership" which introduces the opinion and consensus of community as the criterion for recognizing the leader, is a discourse that did not develop in the sociological context and, in turn, social thought moved towards the ideology of "choice" in the matter of prophetic caliphate. In defense of the ideology of divine power and leadership, Imam Ali (AS) presented his rational arguments and strategies at different times in order to prove his appointed succession by recording the document of the legitimacy of the genuine Islamic belief in the field of Imamate. Considering that the position of the appointed Imamate and its related discourse are emerging in Shiism, in order to accept the subject trans-religiously, the research is based on Sunni narrations and historical texts. The results indicate that Imam Ali (AS) by using linguistic and ideological structures in criticizing the ruling discourses sought to reproduce the prophetic discourse on guardianship and leadership.این نوشتار با روش تحلیل محتوا و با استفاده از رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی بر اساس روش نورمن فرکلاف، نوع نگرش و بینش حضرت علی j را در ضمن تحلیل گفتمان ایشان درباره موضوع امامت تبیین میکند. گفتمان «امامت منصوص»، در مقابل گفتمان «رهبری انتخابی» که ملاک تشخیص رهبری را رأی و اجماع امت معرفی میکند، گفتمانی است که در بستر جامعهشناختی مجال توسعه نیافت و تفکر جامعه به سمت ایدئولوژی «انتخاب» در امر خلافت نبوی به پیش رفت. حضرت علی j در دفاع از ایدئولوژی قدرت و زعامت الاهی، استدلالها و راهبردهای خردمحور خویش را در برهههای مختلف مطرح کرد تا با ثبت سند حقانیت باور اصیل اسلامی در حوزه امامت، بر جانشینی منصوص خویش اقامه برهان کند. با توجه به اینکه جایگاه امامت منصوص و گفتمان مربوط به آن در شیعه ظهور دارد، به منظور پذیرش فرامذهبی موضوع، متون روایی و تاریخی اهل سنت محور دریافت اطلاعات لازم برای تحقیق است. نتایج، حاکی از آن است که حضرت علی j با بهرهگیری از ساختارهای زبانی و ایدئولوژیکی در انتقاد از گفتمانهای حاکم، در صدد بازتولید گفتمان نبوی در امر وصایت و ولایت است.https://imamiya.urd.ac.ir/article_127918_dfad9f1b7c7350476e505bad1ac0f2a5.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه امامیه2476-671261220210219Validity Investigation of the Narrations of the Book "Mesbah al-Motehajjed wa Selah al-Moteabbed"اعتبارسنجی روایات کتاب مصباح المتهجد و سلاح المتعبد7910812792010.22034/jis.2021.210332.1433FAراهین تک فلاحدانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث، دانشکده حقوق، الاهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانسید محمد باقر حجتیاستاد گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکده حقوق، الاهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانمهدی مهریزی طرقیدانشیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکده حقوق، الاهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20191203Narrated prayers are an important part of Shiite hadiths. Compilation of such prayers has been the focus of the hadith scholars since the first periods. The comprehensive and valuable book <em>Mesbah al-Motehajjed wa Selah al-Moteabbed</em> is one of the most famous Shiite hadith heritages on prayer, the author of which is Sheikh Tusi, one of the prominent hadith scholars in the fourth and fifth centuries. This book is one of the oldest types of prayer writing that has reached us and has a special place in history. According to the available evidence, after Sheikh Tusi, many hadith scholars have considered and referred to this book as one of the sources of hadith. The main purpose and focus of this research is to investigate the degree of validity of the narrations of the book <em>Mesbah al-Motehajjed</em>. The study is based on the reliability of transmitters, according to which the result of the research is the weakness of the narrations due to being <em>Moghouf </em>(going back to the companions of the infallibles), <em>Marfou</em> (including the omission of some of the transmitters from the beginning of the chain of transmission), <em>Mursal</em> (lacking the chain of transmission) as well as including weak, unknown and unconfirmed transmitters.ادعیه مأثوره بخش مهمی از احادیث شیعه را در بر میگیرد. تدوین اینگونه از مأثورات از همان دورههای نخستین محل توجه محدثان بوده است. کتاب جامع و ارزشمند <em>مصباح المتهجد و سلاح المتعبد</em> از مشهورترین مواریث حدیثی شیعه در باب ادعیه است که مؤلف آن، شیخ طوسی، از محدثان برجسته قرن چهارم و پنجم است. این کتاب از قدیمیترین گونه نگارشی ادعیه است که به دست ما رسیده و از لحاظ تاریخی جایگاه خاصی دارد. بر اساس شواهد موجود، پس از شیخ طوسی، بسیاری از محدثان به این کتاب به عنوان یکی از منابع و مصادر حدیثی توجه داشته و به آن استناد دادهاند. هدف اصلی و محور این پژوهش بررسی میزان درجه اعتبار روایات کتاب <em>مصباح المتهجد</em> است. بررسی بر اساس مختار نگارندگان بر مشرب وثوق سندی بوده و نتیجه این پژوهش، ضعف سندیرجالی روایات این کتاب به دلیل موقوف، مرفوع یا مرسلبودن اسناد و وجود راویان ضعیف، مجهول و مهمل است.https://imamiya.urd.ac.ir/article_127920_8ec7cbbffc2f753f61f9c3d011238dfa.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه امامیه2476-671261220210219The Guardianship of the Jurist: A study of the Views of Abd al-Karim Haeri and Ansariولایت فقیه: بررسی دیدگاه عبدالکریم حائری و انصاری10913112792310.22034/jis.2021.187024.1348FAحمید رضا فتحی سقزچیدانشجوی دکتری حقوق عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایرانمحمدجواد ارسطادانشیار گروه حقوق، پردیس فارابی قم، دانشگاه تهران، قم، ایرانسید محمدصادق احمدیاستادیار گروه حقوق، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایرانJournal Article20190601Guardianship is a subject that Imami jurists have researched and investigated throughout history. Among the various chapters of jurisprudence, there are issues that make jurists discuss and examine <em>welayt faghih</em> (the guardianship of the jurist. The main purpose of addressing the issue of guardianship is to find the answer to the question: If a qualified jurist takes over the administration of the society, what level of guardianship does Imami jurisprudence consider for him and to what extent is the territory of his guardianship? Research and investigation into the written works of jurists lead to the conclusion that the difference of views and arguments between jurists is one of the salient points in this regard. It can be said that the political and social situation in different historical periods has also played an effective role in determining the authority of jurists. This article explores the views of two prominent jurists Ansari and Abd al-Karim Haeri.ولایت، موضوعی است که فقهای امامیه در طول تاریخ، دربارهاش تحقیق و تتبع کردهاند. در میان ابواب مختلف فقه، مباحثی هست که فقیه را ناچار میکند درباره ولایت فقیه بحث و بررسی کند. هدف اصلی در پرداختن به مسئله ولایت، یافتن پاسخ این پرسش است که: اگر مجتهدی جامعالشرایط، اداره جامعه را بر عهده گیرد، فقه امامیه برای او چه مرتبهای از ولایت را قائل است و قلمرو ولایت او تا چه محدودهای است؟ تحقیق و تتبع در آثار مکتوب فقیهان به این نتیجه میانجامد که اختلاف دیدگاه بین فقیهان و متفاوتبودن استدلالشان از نکات بارز این مبحث است. میتوان گفت اوضاع سیاسی و اجتماعی در دورانهای مختلف تاریخی نیز در تعیین محدوده اختیارات فقها نقش مؤثری داشته است. این مقاله دیدگاه انصاری و عبدالکریم حائری، دو تن از فقیهان مشهور، را میکاود.https://imamiya.urd.ac.ir/article_127923_94c59f8dfe9714789cafe5bd28702d74.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه امامیه2476-671261220210219Examination of the Worldly Position of the Master of the Age (A.T.F.S) Based on Some of His Attributes in Narrative Pilgrimage Prayersبررسی جایگاه تکوینی حضرت ولی عصر (عج)بر اساس برخی از صفات ایشان در زیارات مأثوره13315712794010.22034/jis.2021.198122.1384FAشهلا امینیدانشجوی دکتری تصوف و عرفان اسلامی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایرانحامد ناجی اصفهانیدانشیار گروه فلسفه غرب، دانشگاه اصفهان، ایرانمحمد جواد شمسدانشیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی، قزوین، ایرانJournal Article20190814The vast divine mercy is always flowing from the essence of God Almighty to the creatures. Due to the incompatibility of creatures with the essence of God, there is a need for a mediator to receive His mercy and deliver it to the creatures. This mediator in the present age is the Master of the Age (A.T.F.S). Although we are deprived of the blessings of his legislative guardianship during his absence, the study of his worldly position as a mediator of divine grace is a subject that we have addressed using a descriptive-analytical method and by examining three attributes of his. The most important achievements of this article are as follows: The full manifestation of the master of the age for all divine names and also the proportion to all worlds of existence by appearing in all names as the manifestation of the comprehensive name "Allah" has determined the status of divine caliphate for him. Through the treasuries of the divine names, which are as his powers, the Imam manages the affairs of the universe and bestows the grace on all creatures. He is in every moment and instant with a manifestation of the divine manifestations and devises a world of the worlds of existence; and this association with manifestations at all times is based on his divine name "Al-Adl".رحمت واسعه الاهی همواره از جانب ذات خداوند سبحان به سوی مخلوقات در جریان است. به دلیل سنخیتنداشتن مخلوقات با ذات خداوندی، نیاز به واسطهای است که این رحمت را دریافت کند و به مخلوقات برساند. این واسطه در عصر حاضر حضرت ولی عصر f است. اگرچه ما در زمان غیبت از نعمت ولایت تشریعی ایشان محرومیم، اما بررسی جایگاه تکوینی حضرت به عنوان واسطه فیض الاهی موضوعی است که ما با استفاده از روش توصیفیتحلیلی و با بررسی سه صفت از اوصاف ایشان، به آن پرداختهایم. مهمترین دستاوردهای این مقاله چنین است: مظهریت تام حضرت ولی عصر برای همه اسمای الاهی و همچنین تناسب با کل عوالم وجود از طریق تجلییافتن در تمام اسما به نحو سریانی به حکم مظهریت اسم جامع «الله»، شأنیت خلافت الاهی را برای ایشان رقم زده است. حضرت به واسطه خزائن اسمای الاهی، که به منزله قوای ایشان است، امور عالم را تدبیر میکند و به همه مخلوقات فیض میرساند. ایشان در هر لحظه و آنی با مظهری از مظاهر الاهی است و عالمی از عوالم وجود را تدبیر میکند؛ و این همراهی با مظاهر در همه زمانها بر اساس اسم «العدل» الاهی ایشان صورت میپذیرد.https://imamiya.urd.ac.ir/article_127940_8c08970d45a4ceca851e65673e636097.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه امامیه2476-671261220210219Factors of the Success of Tabarestan Alawites in Forming the Government and the Reasons for the Continuation of Shiite Thought in Northern Iranعوامل موفقیت علویان تبرستان در تشکیل حکومت و دلایل تداوم تفکر شیعی در شمال ایران15918212792410.22034/jis.2021.220392.1482FAسید ابوالحسن نوابدانشیار گروه مذاهب فقهی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایرانابراهیم قاسمیدانشآموخته دکتری مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایرانمحمود علیخانی کشککدانشجوی دکتری مذاهب کلامی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایرانJournal Article20200305The factors of the success of Tabarestan Alawites in forming the government and the continuation of Shiite thought in northern Iran are the subjects of this article. This study seeks to explain the following issues: the meaning of the word "Imamzadeh" and its correct and accurate understanding, the true position of Imamzadehs, the belief that the Alawites of Tabarestan are Shiite, and the geographical boundaries of northern Iran that have been effective in forming a Shiite government in this region. The factors of the victory and success of Tabarestan Alawites are among the most practical issues that should be considered in order to reflect on the continuation of Shiite thought in the northern region of Iran. In this research, the above-mentioned issues are investigated with a descriptive-analytical approach.عوامل موفقیت علویان تبرستان در تشکیل حکومت و تداوم تفکر شیعی در شمال ایران موضوع این نوشتار است. مسائل اصلی این پژوهش عبارتاند از: تبیین واژه «امامزاده» و فهم صحیح و دقیق آن و جایگاه حقیقی امامزادگان، اعتقاد به شیعهبودن علویان تبرستان و حدود و ثغور جغرافیایی شمال ایران که در شکلگیری حکومت شیعی در این منطقه اثرگذار بوده است. عوامل پیروزی و موفقیت علویان تبرستان از کاربردیترین مباحثی است که باید بدان توجه شود تا بتوان درباره تداوم تفکر شیعی در منطقه شمال ایران تأمل کرد. در این پژوهش، این موضوع با رویکرد توصیفیتحلیلی بررسی میشود.https://imamiya.urd.ac.ir/article_127924_a8d92fa66b0aa3198703ab3d93108c4d.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه امامیه2476-671261220210505Resources and Characteristics of Shiite Biography in the Sixth Centuryمنابع و ویژگیهای سیرهنگاری شیعیان در قرن ششم18320612792510.22034/jis.2021.197071.1380FAسید محمد الحسینیدانشجوی دکتری تاریخ، واحد محلات، دانشگاه آزاد اسلامی، محلات، ایرانسید اصغر محمودآبادیاستاد گروه تاریخ، واحد محلات، دانشگاه آزاد اسلامی، محلات، ایران و دانشگاه اصفهانمنصور داداش نژاددانشیار گروه تاریخ، واحد محلات، دانشگاه آزاد اسلامی، محلات، ایران و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قمکیوان لولوییاستادیار گروه تاریخ، واحد محلات، دانشگاه آزاد اسلامی، محلات، ایرانJournal Article20210505Shiites, like Sunnis, have been interested in writing the biography of the Prophet of Islam (S) and have written works in this field. In the historical course of this style of writing, the sixth century AH is the period of growth and emergence of the characteristics of Shiite biography. Writing the Prophet's biography was an opportunity for the Shiites to show and confirm the beliefs and ideas of their religion, as well as the status and legitimacy of the Imams and the Ahl al-Bayt, the same opportunity that the biography of the Holy Prophet of Islam (S) provided for the Sunnis to protect the two sheikhs. After the efforts of the Shiites to write the Prophet's biography in the first five centuries AH, the priorities of Shiite authors changed from the fifth and sixth centuries onwards, and often turned from writing about the Prophet (S) to doing research on the life of the twelve Imams. During this period, the Shiites abandoned the exclusive writing about the biography of the Prophet (S) and wrote mostly works that, in addition to the life of the Messenger of God, included the biography and life of the thirteen other infallibles.شیعیان نیز مانند اهل سنت به نوشتن سیره پیامبر اسلام k علاقهمند بودهاند و آثاری در این زمینه نگاشتهاند. در سیر تاریخی این سبک تألیفی، قرن ششم هجری دوران رشد و نمایانشدن شاخصههای سیرهنویسی شیعیان است. نگارش سیره نبوی برای شیعیان فرصتی بود تا باور و اندیشههای مذهب خود و نیز جایگاه و حقانیت ائمه و اهل بیت را نمایان و تأیید کنند، همان مجالی که نگاشتن سیره نبی مکرم اسلام k برای اهل سنت به منظور پاسداشت شیخین فراهم آورده بود. بعد از کوششهای شیعیان برای نوشتن سیره نبوی در پنج قرن نخست هجری، اولویتهای نویسندگان شیعه از قرن پنجم و ششم به بعد، تغییر کرد و اغلب، از نگارش درباره پیامبر به پژوهشهایی درباره زندگی دوازده امام معطوف شد. در این دوران، شیعیان نگارش اختصاصی درباره سیره پیامبر را رها کردند و بیشتر آثاری نگاشتند که علاوه بر زندگی رسول خدا شامل سیره و زندگی سیزده معصوم دیگر نیز بود.https://imamiya.urd.ac.ir/article_127925_a506a6f36f12cc6ab4ea084571fe8a18.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه امامیه2476-671261220210219An Introduction to the Personality and Theological Methodology of Seyyed Deldar Ali Naghavi in Explaining Imamate Based on the Book Emad al-Islamدرآمدی بر شخصیت و روششناسی کلامی سید دلدارعلی نقوی در تبیین امامت بر اساس کتاب عماد الاسلام20722912792810.22034/jis.2021.211167.1438FAمحمدرضا ملانوری شمسیدانشجوی دکتری شیعهشناسی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایرانمحمد غفوری نژاددانشیار گروه شیعهشناسی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایرانامداد توراناستادیار گروه تاریخ و فرق تشیع، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایرانJournal Article20191209One of the important tasks of a theologian is to explain religious teachings. "Explanation" in theology means that the theologian explains the doctrinal statement to the audience in such a way that they find a clear picture of the doctrinal teaching in their minds. Seyyed Deldar Ali Naghavi, one of the great personalities of the Lucknow theological school in the thirteenth century AH, in his most important theological work entitled <em>Emad al-Islam</em>, has used several methods to explain the Imamate. In this study, by reviewing the manuscript of his book, we have extracted and enumerated the methods he has employed in this regard. They are as follows: The method of terms definition in defining the Imamate and explicit and implicit text, the method of history description in the issue of the necessity of the Imamate, infallibility, ways of determining the Imam and the existence or absence of the text, the method of principles expression in the discussion of the authority of consensus and the necessity of the Imamate, the method of mentioning the consequences and outcomes in expounding the non-necessity of appointing an Imam by God, the fallibility of the Imam and the existence of two Imams at the same time, the method of making example and analogy in explaining the necessity of appointing the Imam by God and that the Imam should be knowledgeable about the whole religion and be the best of people, the method of mentioning the benefits and functions in explaining the Imamate, the method of using narrations in various subjects, including the necessity of Imam appointment and the Imamate of Imam Ali (AS).یکی از وظایف مهم متکلم تبیین آموزههای دینی است. منظور از «تبیین» در علم کلام آن است که متکلم گزاره اعتقادی را به گونهای برای مخاطبان توضیح دهد که آنان تصویر روشن و واضحی از آموزه اعتقادی در ذهن خود بیابند. سید دلدارعلی نقوی، یکی از شخصیتهای بزرگِ مکتب کلامی لکهنو در قرن سیزدهم هجری، در مهمترین اثر کلامیاش با عنوان <em>عماد الاسلام</em>، از روشهای متعددی در تبیین امامت بهره برده است. در این تحقیق با مروری بر نسخه خطی این کتاب روشهایی را که او در این مقام استفاده کرده استخراج کرده و برشمردهایم. وی در تعریف امامت و تعریف نص جلی و خفی از روش تعریف مفردات، در مسئله وجوب امامت، عصمت، راههای تعیین امام و وجود یا فقدان نص از روش ذکر تاریخچه، در بحث حجیت اجماع و وجوب امامت از روش ذکر مبانی، در تشریح وجوبنداشتن نصب امام از جانب خداوند، معصومنبودن امام و وجود دو امام در یک زمان از روش ذکر لوازم و پیامدها، در تبیین وجوب نصب امام بر خداوند و اینکه امام باید عالم به کل دین و افضل از مردم باشد از روش ذکر مثال و تشبیه، در تبیین امامت از روش ذکر فواید و کارکردها و در موضوعات مختلف از جمله وجوب نصب امام و امامت حضرت علی j از روش استفاده از روایات بهره برده است.https://imamiya.urd.ac.ir/article_127928_27766edc8e0bda653a3a627f6128c3a9.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه امامیه2476-671261220210219Journey to God and Its Stages in Ibn Meysam's Outlookسلوک و مراحل آن در منظومه ابنمیثم بحرانی23125212793110.22034/jis.2021.207593.1420FAرضا الاهی منشاستادیار گروه عرفان اسلامی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایرانعلیرضا ارجمندیدانشجوی دکتری تصوف و عرفان اسلامی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران ندJournal Article20191109The depiction of mystical journey until reaching the position of attainment and intuition for the seekers of the truth has been a constant concern of mystics. Using a descriptive-research method, this article seeks to find out how this path is passed from the point of view of Ibn Meysam. According to the findings of the research, Ibn Meysam Bahrani introduces <em>yaghzah</em> (awakening) as the first step of the seeker to intuition and then the firm determination which requires perseverance and struggle and in other words, religious <em>riyazat</em> (austerity). Among other important preliminaries of the journey, he mentions the reasonable and legitimate <em>khalwat</em> (solitude) and <em>ozlat</em> (seclusion) and the choice of the best and purest time for the solitude of man and his beloved. In his view, in order to attain the status of intuition, on the one hand the seeker must strive for <em>moraghabah</em> (meditation), <em>mohasabah</em> (calculation), <em>mo</em><em>‘</em><em>atabah</em> (interrogation) and <em>mo</em><em>‘</em><em>aghabah</em> (retribution), and on the other hand, for <em>takhliyah</em> (evacuation) and <em>tahliyah</em> (adornment). This is because each of these preliminaries and behavioral and heart stages is necessary for the journey to God counted as the existential preconditions for entering the higher stages of spirituality in order to achieve unseen openings and the position of <em>abdollah</em> (servant of God) and <em>endallah</em> (in presence of god). Ibn Meysam Bahrani considers the perfect man to have the position of full intuition and introduces him as the leader of seekers to God and the holder of the position of guardianship and Imamate.ترسیم سیر و سلوک عرفانی تا رسیدن به مقام وصول و شهود برای سالکان کوی حق، پیوسته دغدغه عارفان بوده است. این مقاله که به شیوه توصیفیتحقیقی نگاشته شده در پی یافتن چگونگی این سیر تا تحقق از نگاه ابنمیثم بحرانی است. بر اساس یافتههای تحقیق، ابنمیثم بحرانی اولین مقدمه سالک برای شهود را «یقظه» معرفی میکند و بعد «عزم»ی مستحکم که استقامت و مجاهدت و به عبارتی دیگر، «ریاضت» شرعی را میطلبد<strong>.</strong> او از بین دیگر مقدمات مهم در سیر و سلوک به «خلوت» و «عزلت» معقول و مشروع و انتخاب بهترین و نابترین زمان برای خلوت انس با معبود و محبوب اشاره میکند<strong>. </strong>از نگاه او، سالک برای رسیدن به مقام شهود باید به «مراقبه»، «محاسبه»، «معاتبه» و «معاقبه»، از یک حیث، و «تخلیه» و «تحلیه»، از حیث دیگر، اهتمام ورزد: زیرا هر کدام از این تمهیدات و مراحل رفتاری و قلبی لازمه سیر و سلوک الیالله و مقدمات وجودیِ ورود به مراحل بالاتر سلوکی برای حصول فتوحات غیبی و رسیدن به مقام «عبدالله» و «عندالله» خواهد بود. ابنمیثم بحرانی انسان کامل را دارای مقام کامل شهود میداند و او را مقتدای اهل سلوک و صاحب مقام ولایت و امامت معرفی میکند.https://imamiya.urd.ac.ir/article_127931_357e13b2ac83a1204438f955ea097055.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه امامیه2476-671261220210219Comparison of Imam Hasan Askari's (AS) Confrontation with Anti-Islamic Actions of the Abbasid Caliphs and Skeptical Currentsمقایسه نحوه مواجهه امام حسن عسکری با اقدامات ضداسلامی خلفای عباسی و جریانهای شبههافکن25327612793310.22034/jis.2021.211303.1439FAبهمن زینلیاستادیار گروه تاریخ و ایرانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانسید محمد صادق حسینی کجانیاستادیار گروه معارف، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایرانJournal Article20191210The Islamic society during the Imamate of Imam Hasan Askari (AS) (254-260 AH) faced many religious, political and cultural issues. The violent and repressive actions of the Abbasids, the activities of deviant and skeptical currents, the <em>Zangian</em> rebellion and the uprising of some <em>Alawites</em> were among the issues that had caused a crisis for the security and health of the Islamic society in the political, social and ideological spheres. Imam Hasan Askari (AS) in line with his divine mission in the face of these issues, adopted practical solutions and constructive and effective strategies, the result of which was to preserve Shiism and pave the ground for the occultation of Imam Zaman (AS). The purpose of the present study, which is based on the main sources and has been done in a descriptive-analytical method, is to explain how he dealt with the actions of two destructive currents of Islamic society, namely the Abbasid Caliphate and the skeptical currents. The main question of this research is, what method did Imam Hasan Askari take against these two currents and what was the difference between Imam's confrontation with <em>Bani Abbas</em> and skeptical currents? The hypothesis of this research is that the Imam's method was the negation of the both groups, but in proportion to the methods and actions of these two groups, he interacted softly with the Abbasids, and explicitly and harshly treated the skeptical currents.جامعه اسلامی در دوران امامت امام حسن عسکریj (254-260 ه.ق.) با مسائل اعتقادی، سیاسی و فرهنگی متعددی مواجه شد. اقدامات خشن و سرکوبگرانه عباسیان، فعالیت جریانهای انحرافی و شبههافکن، شورش زنگیان و قیام برخی از علویان، از جمله مسائلی بود که امنیت و سلامت جامعه اسلامی در عرصههای سیاسی، اجتماعی و اعتقادی را دچار بحران کرده بود. امام حسن عسکری j همسو با رسالت الاهی خویش در مواجهه با این مسائل، راهکارهای عملی و راهبردهای سازنده و تأثیرگذاری اتخاذ کرد که نتیجهاش حفظ تشیع و ایجاد آمادگی و زمینهسازی برای غیبت امام زمانf بود. هدف پژوهش حاضر، که با استناد به منابع اصلی و به شیوه توصیفیتحلیلی تدوین شده، تبیین نحوه مواجهه آن حضرت با اقدامات دو جریان مخرب اعتقادات جامعه اسلامی، یعنی خلافت عباسی و جریانهای شبههافکن، است. پرسش اصلی این پژوهش آن است که: امام حسن عسکری چه شیوهای در برابر این دو جریان در پیش گرفت و تفاوت مواجهه امام با بنیعباس و جریانهای شبههافکن چه بود؟ فرضیه این پژوهش آن است که شیوه امام، نفی هر دو جریان بود، اما متناسب با روش و اقدامات این دو جریان، تعامل و مواجهه نرم با عباسیان، و صراحت و رفتار تند با جریانهای شبههافکن را در پیش گرفت.https://imamiya.urd.ac.ir/article_127933_4923a313a42cad0b8fafe3b76309fd04.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه امامیه2476-671261220210219Immortality of the People of Hell from the Perspective of Verses and Narratios: A study of Sadr al-Din Shirazi's Veiwخلود دوزخیان در جهنم از منظر آیات و روایات: بررسی دیدگاه صدرالدین شیرازی27729512793410.22034/jis.2021.212474.1457FAمحسن فداکار لنگرودیدانشجوی دکتری مدرسی معارفاسلامی، دانشگاه پیام نور، قم، ایرانسید حسن بطحاییدانشیار گروه معارف اسلامی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانید الله دادجودانشیار گروه معارف اسلامی، دانشگاه پیام نور، قم، ایرانرجب اکبر زادهاستادیار گروه معارف اسلامی، دانشگاه پیام نور، قم، ایرانJournal Article20191223Belief in the immortality of the people of Hell is an issue that has been raised by philosophers, theologians, and thinkers, as well as the holy sharia. The immortality of the people of Hell means that they will live forever in Hell and the hereafter; it indicates that some of them will be in Hell forever and will be deprived of the blessings of God and will be in constant torment. The question of this research is: What is the meaning of immortality of the people of Hell from the perspective of the verses of the Holy Quran? And what is the interpretation of Sadr al-Din Shirazi on the verses related to this subject? Regarding immortality and permanence in torment, some objections have been raised, including the opposition of immortality and permanence in torment to the vast divine mercy, God' justice and divine nature. Using a descriptive-analytical method and based on inferential reasoning, this research examines the immortality of the people of Hell in fire from the perspective of verses and hadiths and while clearing up this theory, explains Molla Sadra's theory and revises it.اعتقاد به «خلود دوزخیان در جهنم» مسئلهای است که هم فیلسوفان، متکلمان، و اندیشمندان مطرح کردهاند و هم در شرع مقدس مطرح شده است. خلود دوزخیان به معنای زیستن همیشگی آنان در دوزخ و عالم پس از مرگ است؛ بدین معنا که برخی از آنان برای همیشه در جهنماند و از نعمتهای خدا محروم خواهند شد و پیوسته در رنج و عذاب به سر خواهند برد. پرسش این پژوهش آن است که: خلود دوزخیان در جهنم، از منظر آیات قرآن کریم به چه معنا است؟ و صدرالدین شیرازی چه تفسیری ذیل آیات مربوط به این موضوع دارد؟ درباره خلود و دوام در عذاب، ایراداتی مطرح شده که از جمله آنها مخالفت خلود در عذاب با رحمت واسعه الاهی، عدالت او و فطرت الاهی است. این پژوهش با روش توصیفیتحلیلی و بر اساس استدلال استنتاجی، خلود دوزخیان در آتش را از دیدگاه آیات و روایات بررسی میکند و ضمن تبیین این نظریه به تشریح نظریه ملاصدرا و تنقیح آن میپردازد.https://imamiya.urd.ac.ir/article_127934_b4bfce70b9d1bf69207efde324b3c6e7.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبپژوهشنامه امامیه2476-671261220210219Fundamentals of Anti-oppression in Islam and the Role of Eulogists in Spreading the Spirit of Anti-oppression in Societyمبانی ظلمستیزی در اسلام و نقش مداحان در گسترش روحیه ظلمستیزی در جامعه29731412793810.22034/jis.2021.239682.1534FAعباس حیدرزادهدانشجوی دکتری مذاهب کلامی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایرانمهدی فرمانیاندانشیار گروه مذاهب اسلامی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایرانناصر رفیعی محمدیدانشیار گروه شیعهشناسی، دانشگاه جامعة المصطفی العالمیة، قم، ایرانحبیب حاتمی کنکبوداستادیار گروه معارف، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایرانJournal Article20200403The eulogists, as an influential group familiar with the school of <em>Ahl al-Bayt</em> (AS) (the Household of the Prophet), are obliged to express the principles of the Holy Quran and <em>Ahl al-Bayt</em> (AS) in anti-oppression for the people and thus spread the spirit of anti-oppression in the society. In this research, which has been done with a descriptive-analytical approach, we have first dealt with the principles of anti-oppression in the Qur'an, tradition and reason. Then, we have emphasized the role of the eulogists in informing the people about the oppression towards God and fighting against its examples such as polytheism, hypocrisy and illegitimate recourse. In the following, the role of the eulogists in creating enlightenment in the society in the fields of oppression of the people to the people, oppression of the people to themselves, oppression of the people to the ruler and oppression of the ruler to the people has been studied. The basic use of poetry as a tool of the eulogists in the fight against oppression from the beginning of Islam until now is another issue addressed in this research. We have also examined the essential role of the eulogists in three issues: 1. Spreading the spirit of struggle against the oppressive ruler in the society 2. Defeating the Pahlavi regime in the three stages of struggle 3. The holy defense and the defense of the holy shrines of Iraq and Syria in the attack of heterodox groups.مداحان به عنوان قشر تأثیرگذار و آشنای با مکتب اهل بیت b موظفاند مبانی قرآن کریم و اهل بیت b را در ظلمستیزی برای مردم بیان کنند و از این طریق روحیه ظلمستیزی را در جامعه گسترش دهند. در این تحقیق، که با رویکرد توصیفیتحلیلی انجام شده، ابتدا به مبانی ظلمستیزی در قرآن، سنّت و عقل پرداختهایم. سپس بر نقش مداحان در آگاهیبخشی به مردم در زمینه ظلم به خداوند در اموری همچون شرک، ریا و توسل غیرمشروع و نیز مبارزه با آنها تأکید کردهایم. در ادامه نقش مداحان در ایجاد روشنگری در جامعه در زمینههای ظلم مردم به مردم، ظلم مردم به خود، ظلم مردم به حاکم و ظلم حاکم به مردم بررسی شده است. کاربرد اساسی شعر به عنوان ابزار مداحان در مبارزه با ظلم از صدر اسلام تا کنون موضوع دیگری است که در این مقاله به آن پرداختهایم. همچنین، نقش اساسی مداحان در گسترش روحیه مبارزه با حاکم ظالم در جامعه و پیروزی در سه مقطع مبارزه با رژیم پهلوی، دفاع مقدس و دفاع از حرمهای عراق و سوریه در حمله گروههای تکفیری را بررسی کردهایم.https://imamiya.urd.ac.ir/article_127938_2bcac766e6f96560ce7ef8eb05af7b91.pdf