TY - JOUR ID - 94075 TI - تحلیل گفتمان انتقادی در نهج‌البلاغه بر اساس تئوری نورمن فرکلاف JO - پژوهشنامه امامیه JA - JIS LA - fa SN - AU - قهرمانی, علی AU - بیدار, فاضل AD - استادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان AD - دانشجوی دکتری زبان وادبیات عربی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 5 IS - 9 SP - 175 EP - 198 KW - نهج‌البلاغه KW - گفتمان انتقادی KW - نورمن فرکلاف KW - خوارج DO - N2 - نظریه تحلیل گفتمان انتقادی از روش‌های نو و کیفی در بررسی متون است و به جای چیستی توصیف گفتمان، از چگونگی و چرایی تولید آن سخن می‌گوید. بر پایه­ این نظریه، میان متن و زمینه­ متن رابطه­ تعاملی وجود دارد. این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی و بر پایه­ تئوری فرکلاف، سعی دارد چگونگی تعامل گفتمان علوی با گفتمان خوارج را در سه سطح توصیف، تفسیر و تبیین بررسی کند. امام علی (ع) به منظور اقناع مخاطبان، نخست سرانجامِ تلخِ برون‌رفت از سلطه قدرتِ حاکم را بیان می‌کنند تا مانع تغییر ایدئولوژی یاران خود شوند و در گام بعد، باطل بودن جهان‌بینی خوارج را آشکار و از تقابل با ایدئولوژی قدرت مسلط بر جامعه منصرف می‌سازند. دستاورد این نوشتار، تبیین تقابل ایدئولوژی امام با ایدئولوژی خوارج در خطبه‌ها، اثرپذیری گفتمان علوی از رخدادهای سیاسی و اجتماعی جامعه و تأثیر گفتمان علوی بر گفتمان خوارج است. UR - https://imamiya.urd.ac.ir/article_94075.html L1 - https://imamiya.urd.ac.ir/article_94075_4a2759ca2e59327813b632e35f5cf7a9.pdf ER -