%0 Journal Article %T رویکردهای کلامی محدثان و متکلمان در تبیین منابع علم امام %J پژوهشنامه امامیه %I دانشگاه ادیان و مذاهب %Z 2476-6712 %A نادم, محمدحسن %D 2015 %\ 08/23/2015 %V 1 %N 1 %P 75-97 %! رویکردهای کلامی محدثان و متکلمان در تبیین منابع علم امام %K علم امام (ع) %K منابع علم امام %K رویکردهای کلامی %K مدرسه قم %K مدرسه بغداد %R %X از جمله آموزه‌های اعتقادی که جایگاه ویژه‌ای در نظام‌نامه تشیع دارد، و قوام‌بخش مذهب، کلید فتح ابواب معارف دین و از شاخص‌های تمایز شیعه از دیگر مذاهب اسلامی است، مسئله امامت با ویژگی‌های منحصر به فرد آن است. علم امام (ع) یکی از مسائلی است که هم‌زمان با پیدایش اصل امامت، محل توجه و عنایت امامیه واقع شده است. در طول تاریخ علم کلام، در پذیرش کلی علم امام اختلافی بین علمای امامیه با رویکردهای مختلف وجود نداشته است. با این حال، این مسئله در تاریخ خود تحولات و تطوراتی داشته که این تحولات ناشی از نگاه‌های متفاوت با رویکردهای مختلف به مسائل جانبی علم امام است. در مقاله پیشِ رو، منابع علم امام (ع) را، از نگاه عالمان دو مدرسه کلامی قم و بغداد، که با دو رویکرد متفاوت به مسائل کلامی نظر کرده‌‌اند، برمی‌رسیم تا با توجه به تبیین دوگانه آنان، نشان دهیم که اختلافی بین پیروان این دو رویکرد درباره منابع علم امام وجود ندارند. %U https://imamiya.urd.ac.ir/article_43292_4326158e8c89dfbe914baa8f15ce439d.pdf