@article { author = {Modami, Rouhollah and Najafi Afra, Mahdi}, title = {Relationships among the Human, Wisdom, and Peace in the View of the Shiite Philosopher Khwāja Naṣīr}, journal = {Journal of Imamiyyah Studies}, volume = {5}, number = {9}, pages = {5-26}, year = {2019}, publisher = {University of religions and Denominations}, issn = {2476-6712}, eissn = {2476-6712}, doi = {}, abstract = {Today there is need to seriously transform politics in order to determine whether politics should be in the service of the human and his dignity, or the human should be in the service of politics, even if he is robbed of his identity and his body and soul are neglected for the sake of large-scale politics. Here lies a puzzle of achieving the world peace. When there is a concern for the human life, moral character, and dignity, and politics is considered as a human phenomenon and in the service of his dignity, we can then rely on the shared human truth so as to achieve a profound coexistence among people, where such coexistence does not arise from expediencies and arises, instead, from the human nature and moral values arising therefrom. Inspired by his Shiistic beliefs and relying on human values, science, and predominant conditions, Khwāja Naṣīr tries to establish such a view of politics according to which it is an instrument for moral and epistemic transcendence of humans and a means by which world peace can be achieved.}, keywords = {Human,Politics,Peace,Khwāja Naṣīr Ṭūsī,Ethics,predominant conditions}, title_fa = {نسبت و مناسبات انسان، حکمت و صلح ازدیدگاه خواجه نصیر فیلسوف شیعی}, abstract_fa = {امروزه نگرش به سیاست نیازمند تحول جدی است تا روشن شود که سیاست در خدمت انسان و کرامت او باشد یا انسان در خدمت سیاست باشد، اگرچه هویتش به تاراج برده شود و جسم و جانش برای سیاست‌های کلان نادیده انگاشته شود. یکی از معما‌های دسترسی به صلح جهانی نیز در همین نکته نهفته است. وقتی جان، اخلاق و کرامت انسان مورد توجه قرار گیرد و سیاست پدیداری انسانی و در خدمت کرامت او لحاظ شود، می‌توان با اتکا به حقیقت مشترک انسانی به هم‌زیستی عمیق انسان‌ها رسید. هم‌زیستی‌ای که نه از روی مصلحت، بلکه از روی حقیقت انسان و ارزش‌هایی اخلاقی انسانی باشد که از این حقیقت برمی‌خیزد. خواجه نصیر با الهام از مکتب شیعی و با اتکا به ارزش‌های انسانی، علم و شرایط حاکم تلاش می‌کند تا چنین نگاهی به عرصه سیاست داشته باشد و آن را ابزاری برای تعالی اخلاقی و علمی انسان‌ها قرار دهد و صلح جهانی را با اتکا به آن در دسترس بداند.}, keywords_fa = {انسان,سیاست,صلح,خواجه نصیر طوسی,اخلاق,شرایط حاکم}, url = {https://imamiya.urd.ac.ir/article_94056.html}, eprint = {https://imamiya.urd.ac.ir/article_94056_c2a8ed3d0ccb068129ba9c4ab35f9765.pdf} }