@article { author = {javadinia, hossein and rahman setayesh, mohammad kazem and Rafatnejad, mohammad taghi}, title = {A Study of Qefari`s Critical View on Zorarah with an Emphasis on Khoi`s View}, journal = {Journal of Imamiyyah Studies}, volume = {3}, number = {6}, pages = {5-26}, year = {2018}, publisher = {University of religions and Denominations}, issn = {2476-6712}, eissn = {2476-6712}, doi = {}, abstract = {Abstract Zorara bin A`yun has been known by Shiites as a well-known and confidential narrator from the companions of Imam Baqir and Imam Sadeq (A). There are numerous contradictory traditions on him; some have qualified him reproachfully and some other irreproachably. Imami scholars, however, viewing the traditions of reproach as being of taqiyah, weak document or text, have authenticated him; rather, they have regarded him to be the most superior narrators and closed companions of Imams. Naser Ibn Abdullah Qefari, a contemporary Wahhabi scholar, in his Usulu Madhhabi Shi-Shi`ah, relying on weak traditions, criticizes the great narrator extremely and, presenting a liar character of him, tries to falsify a significant portion of the Shiite narratives narrated by Zorara. This paper, by examining Qefari`s documents, has argued against him and shown considerable weakness of his words. As explained in the paper, Zorara is free from such charges as distorting narratives, narrations of curse, not meeting with Imam Baqir, and disobedience of Imam's orders.}, keywords = {Keywords: Zorara bin A`yon,Qefari,Usulu Madhhabi Shi-Shi`ah,curse,Taqiyah}, title_fa = {بررسی دیدگاه نقادانه قفاری راجع به زراره با تأکید بر دیدگاه‌ خویی}, abstract_fa = {درباره زرارة بن اعین، از اصحاب امام باقر7 و امام صادق7 و از راویان مشهور و در خور اعتماد شیعه، روایات مدح و ذم متعددی وارد شده، اما دانشمندان امامیه با توجیه روایات ذم، از منظر تقیه یا ضعف سند یا ضعف متن، وی را توثیق کرده‌اند، بلکه در شمار برترین راویان و خواص اصحاب امامان به شمار آورده‌اند. ناصر بن عبدالله قفاری، از علمای معاصر وهابی، در کتاب اصول مذهب الشیعة، با استناد به روایات ذم و لعن، این راوی بزرگ را به‌جد نقد می‌کند و با ترسیم چهره‌ای کذاب از وی می‌کوشد بخش چشمگیری از روایات شیعه را، که از طریق زراره نقل شده است، کذب و نامعتبر جلوه دهد. این نوشتار با بررسی مستندات قفاری نشان داده است ایرادها و اشکال‌های وی وارد نیست و زراره از اتهام‌های واردشده، مانند جرح روایات، روایات لعن، ملاقات‌نکردن با امام باقر7، و سرپیچی از دستورهای امام، مبرا است.}, keywords_fa = {کلیدواژه‌ها: زرارة بن اعین,قفاری,اصول مذهب الشیعة,لعن,تقیه}, url = {https://imamiya.urd.ac.ir/article_111424.html}, eprint = {https://imamiya.urd.ac.ir/article_111424_698859161f9a5d36436603451560ca90.pdf} }